به گزارش اکوایران سنگ‌آهن معیار پلتس در اولین روز بازگشایی بازارها در هفته جاری با ثبت رشدی 3.3 درصدی با نرخ 95 دلار و 30 سنت به فروش رفت. ظرف روزهای پایانی هفته قبل یعنی شنبه و یکشنبه 12 و 13 نوامبر بانک خلق چین و کمیسیون تنظیم مقررات بانکی این کشور، چندین اقدام محرک برای تقویت بخش املاک به امید تقویت اقتصاد چین را تصویب و اعلام کردند. انتشار این خبر از رشد بهای سنگ‌آهن حمایت کرد.

ظرف ماه‌های اخیر بانک خلق چین و دولت این کشور بسته‌های محرکی برای کاهش بحران بخش املاک در این کشور به تصویب رسانده و اجرایی کرده‌اند که تاثیر چندانی بر بهبود بحران در بخش املاک چین نداشته است. در این شرایط فعالان بازار امیدوارند که این بسته محرک جدید به میزان کافی قوی باشد تا بتواند از رونق بخش ساخت‌و ساز و به تبع رونق بازار فولاد در چین حمایت کند.

تقویت یوآن نسبت به دلار موضوع دیگری بود که به بهبود حاشیه سود واردکنندگان سنگ‌آهن دریایی ظرف روز 14 نوامبر کمک کرد و از زیان واردات کاست. اگرچه ظرف روز 14 نوامبر سیگنال‌های متعدد اقتصادی از رشد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین حمایت کرد، اما اغلب فعالان بازار ترجیح دادند تا از حجم معاملات بکاهند و رویکرد تعویق خرید را انتخاب کنند.

کم‌محلی زغال به وعده دولتی چین

زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا در روز دوشنبه 14 نوامبر کانال 300 دلاری را از دست داد و پلتس پریمیوم این محصول را 298 دلار ارزیابی کرد. نگرانی در خصوص تضعیف بازار فولاد در مناطقی از جمله اروپا، آسیای جنوب شرقی و آسیای شمال شرقی باعث شد تا بر حجم فروشندگان زغال افزوده شده و روند کاهش بهای این محصول که از اواسط هفته قبل شروع شده بود، ادامه دارد شود.

پلتس پریمیوم زغال‌ متالورژیک تحویل بنادر چین را در روز دوشنبه 14 نوامبر بدون تغییر نرخ برابر 298 دلار ارزیابی کرد؛ اگرچه محرک‌های جدید برای حمایت از بخش املاک در چین به تصویب رسیده، اما فولادسازان چینی با استناد به منفی ماندن حاشیه سود خود، این خبر را فاقد تاثیر مثبت در بازار زغال چین می‌دانند. پلتس برای روز 14 نوامبر حاشیه سود فروش میلگرد در بازار داخلی چین را منفی 20 دلار بر تن و حاشیه سود فروش کلاف در بازار این کشور را منفی 17 دلار بر تن اعلام کرد. 

ارزانی فولاد ترکیه، دامن قراضه را گرفت

روند کاهش نرخ در بازار قراضه وارداتی به ترکیه ظرف روز ابتدایی هفته جاری نیز ادامه دار شد؛ به گفته پلتس استمرار روند کاهش نرخ در بازار فولاد ترکیه عامل اصلی افت بیشتر بهای قراضه بود و به این ترتیب قیمت قراضه سنگین وارداتی به این کشور در روز 14 نوامبر با کاهشی 1.5 دلاری برابر 337.5 دلار به ازای هر تن اعلام شد.

شروع فصل سرما در نیمکره شمالی از تقاضای داخلی و صادراتی برای فولادهای ساختمانی خواهد کاست و فشار کاهش نرخ بیشتری بر محصولات فولادی ترکیه وارد می‌کند. پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه، فوب این کشور را در روز 14 نوامبر برابر 627 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد که این رقم در بازه زمانی هفتگی کاهشی 12.5 دلاری داشت. یکی از فولادسازان ترکیه به هزینه بالای تولید فولاد در این کشور اشاره و عنوان کرد در این شرایط بسیاری از فولادسازان ترجیح می‌دهند به جای کاهش بیشتر قیمت از میزان تولید محصول خود بکاهند. وی به نبود تقاضا در بازار داخلی و صادراتی محصولات فولادی اشاره و عنوان کرد حتی با کاهش قیمت نیز خبری از مشتری در بازار محصولات فولادی نیست.