به گزارش اکوایران؛ شرکت ذوب آهن اصفهان در سال جاری به وسیله افت قیمت فروش صادراتی محصولاتش در بحرانی اساسی قرار دارد. این شرکت در صورت های مالی سه ماهه ابتدایی امسال خود زیان خالص 123 میلیارد تومانی داشت و در صورت های مالی شش ماهه منتشره از این شرکت در روزهای اخیر زیان خالص 763 میلیارد تومانی دیده می شود.

شرکت ذوب آهن اصفهان در سال جاری سعی کرد تا با افزایش فروش داخلی خود روند افزایش فروش ماهانه خود را از دست ندهد اما روز به روز به دلیل عرضه بالای محصولات فولادی ها در بازار داخل، قیمت داخلی این محصولات نیز کاهش یافت. سهام ذوب در مرداد ماه به واسطه رشد سهم های ریالی بازار از اخبار برجامی، بازدهی بالایی را به ثبت رساند اما با شروع شهریور ماه دو عامل کاهنده قیمت برای این نماد شکل گرفت.

عامل اول افت قیمت سهام های ریالی بود که در مرداد ماه رشد کرده بودند و عامل دوم افت قیمت سهام های سنگین بورس تهران بود. در نهایت از روز 13 شهریور ماه تا انتهای مهر ماه نماد ذوب 21 روز را با کاهش قیمت و تنها 10 روز را با افزایش قیمت مواجه بود. در این مدت 31 روزه تنها سه روز جریان پول حقیقی برای این نماد مثبت شد و در 28 روز دیگر خالص جریان پول حقیقی نماد ذوب منفی بود.

عملکرد مالی شش ماهه شرکت ذوب آهن اصفهان 

شرکت ذوب آهن اصفهان در شش ماهه سال جاری توانسته است درآمد های عملیاتی خود را به 21 هزار و 508 میلیارد تومان برساند که افزایش 34 درصدی را در فروش محصولات این شرکت نشان می دهد. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی ذوب در این شش ماهه با افزایش 70 درصدی به 20 هزار و 853 میلیارد تومان رسانده است.

رشد بالای بهای درآمد های ذوب که نشأت گرفته از افت قیمت محصولات این مجموعه در کنار عدم کاهش بهای مواد اولیه تولید فولاد ایجاد شده، باعث شده تا حاشیه سود ناخالص این مجموعه در شش ماهه سال جاری کاهش یابد و سود خالص اندکی نصیب ذوب آهن اصفهان گردد. با کم شدن هزینه های عملیاتی و مالی ذوب آهن از سود ناخالص 655 میلیارد تومانی این شرکت، زیان خالص 763 میلیارد تومانی می ماند که به نسبت سود خالص 2 هزار و 196 میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان در نیم سال 1400 نزدیک به 135 درصد کمتر است.

IMG_20221026_121915_439

روند سودآوری ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال 99

ذوب آهن اصفهان در سال 99 توانسته بود رشد قابل توجهی را به نسبت سال قبل از آن در سود ناخالص و خالص خود به ثبت برساند. با شروع سال 1400این مجموعه فروش خود را افزایش داد و به واسطه رشد نرخ فروش صادراتی محصولات آنها و استفاده از بورس کالا برای بخشی از فروش های داخلی توانست سود ناخالص بالایی را برای فصل بهار گزارش کند.

در تابستان سال قبل نیز به نسبت تابستان 99 افزایش قابل توجیهی در سودآوری ذوب آهن دیده می شد اما با شروع فصول سرد سال برخلاف روند پالایشی ها سودآوری ذوب آهن روند نزولی گرفت و در فصل زمستان زیان ساز شد. این زیان ناخالص و خالص در زمستان سال قبل به بهار امسال نیز کشیده شد و در سه ماهه ابتدایی سال جاری با وجود سود ناخالص به دست آمده، زیان خالص به دنبال داشت. در تابستان نیز با اوج گرفتن افت نرخ فروش صادراتی ذوب آهن و به تبع آن نرخ فروش داخلی محصولات فولادی، زیان خالص این شرکت نیز اوج گرفته است.

IMG_20221026_121917_312