به گزارش اکوایران، پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال کاهش رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، شاخص دلار آمریکا عقب نشست و بازارهای سهام ایالات متحده آمریکا سبزپوش شد. به این ترتیب سه شاخص اصلی وال‌استریت پس از چند هفته کاهش ارزش، به مسیر رشد بازگشت به‌نحوی که شاخص S&P500 در بازه زمانی هفتگی رشدی 4.87 درصدی، شاخص داوجونز افزایشی 4.89 درصد و شاخص نزدک رشدی 5.78 درصدی را به ثبت رساندند.

نگرانی اعضای فدرال رزرو از بروز رکود به کمک بازار سهام آمریکا آمد

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، برخی از مقامات فدرال رزرو، از استمرار سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو عقب نشسته‌اند و این موضوع می‌تواند از شدت سیاست انقباضی فدرال رزرو بکاهد.  انتشار این خبر با ایجاد احتمال رشدی کمتر از 75 واحد در نرخ بهره برای ماه دسامبر، زمینه بازگشت مثبت ارزش در بازارهای مالی آمریکا را فراهم کرد.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو گفت: زمان آن رسیده است که در مورد کاهش سرعت افزایش هزینه‌های استقراض صحبت کنیم؛ انجام این کار باید با پیش از آن صورت گیرد که افزایش شدید نرخ‌های بهره، اقتصاد را به دوره رکود وارد کند.

چارلز ایوانز، رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو موضع قبلی خود را تکرار کرد و گفت: فدرال رزرو باید تا اوایل سال آینده نرخ بهره را به 4.5 درصد رسانده و سپس آن را حفظ کند.

افزایش 75 واحدی نرخ بهره قطعی است!

تحلیلگران به طور گسترده انتظار دارند که فدرال رزرو برای چهارمین جلسه متوالی در ماه نوامبر، نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد؛ اما احتمال کاهش رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر محتمل است. صعود تورم در ایالات متحده آمریکا ظرف سال گذشته و امسال باعث شد تا فدرال رزرو طی 5 مرحله نرخ بهره را در این کشور افزایش داد و به 3.25 درصد رساند. رشد نرخ بهره در مرحله اول شامل افزایشی 25 واحدی، در مرحله بعد شامل رشد 50 واحدی و در ادامه سه مرتبه رشد 75 واحدی نرخ بهره بود. بازار سهام آمریکا از افزایش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور آسیب جدی دید.

تام هاینلین، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری بانک مینیاپولیس ایالات متحده آمریکا معتقد است که فدرال رزرو نرخ بهره به 4.75 تا 5درصد خواهد رساند و پس از آن اجازه می‌دهد تا برای مدتی نرخ بهره در این محدوده باقی بماند.  

احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو از رشد نرخ بهره برای ماه دسامبر و عقب‌نشینی شاخص دلار آمریکا باعث شد تا 3 شاخص اصلی بازار سهام آمریکا ظرف هفته منتهی به روز جمعه 21 اکتبر بیشترین میزان سود هفتگی خود ظرف 4 ماه گذشته را ثبت کنند.