به گزارش اکوایران در آخرین هفته از مهر ماه بالغ بر 288 هزار تن کنسانتره، 665 هزار تن گندله و 75 هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد.

گندله داخلی ارزانتر از سنگ‌آهن در چین

در چهارمین هفته از مهر ماه رینگ صنعتی بورس کالا میزبان عرضه 665 هزار تن گندله بود؛ خریداران تقاضایی بالغ بر 294 هزار تن را برای این گندله در بازار به ثبت رساندند. قیمت پایه تعیین شده برای عرضه این گندله 2 هزار و 793 تومان تعیین شده بود، که کل محصول عرضه شده بدون رقابت قیمتی با همین نرخ به فروش رفت. با احتساب دلار نیمایی 27 هزار 200 تومانی نرخ دلاری فروش گندله از رینگ صنعتی بورس کالا به 102 دلار و 87 سنت رسید.

در شرایطی که نرخ فروش سنگ‌آهن عیار 62 درصد در بنادر چین حدود 96 دلار به ازای هر تن ارزیابی می‌شود، باید اذعان کرد که نرخ گندله به‌عنوان محصولی فرآوری شده کاملا دارای توجیه اقتصادی و نسبت به نرخ جهانی ارزان است، اما برتری عرضه نسبت به تقاضا با توجه به وجود مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع از فروش این گندله ارزان می‌شود.

رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی پابرجا ماند

واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهر ماه بالغ بر 75 هزار تن آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند، که برای آن تقاضایی برابر 185 هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت.

قیمت پایه عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا برابر 7 هزار و 760 تومان بود؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه با ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران باعث شد تا نرخ فروش این محصول به 8 هزار و 170 تومان برسد. به این ترتیب متقاضیان برای کسب سهم از آهن‌اسفنجی در این روز به رقابت نرخی حدود 5.3 درصدی دست زدند.  

رقابت برای کنسانتره چادرملو، در شرایط رکود بازار

در این روز 288 هزار تن کنسانتره نیز در رینگ صنعتی  بورس کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر 125 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 65 هزار تن محصول منجر شد. کنسانتره با نرخ پایه‌ای در بازه هزار و 900 تومان تا 2 هزار و 190 تومان عرضه شد، این تقاضا تنها برای محصول 2 شرکت چادرملو و کویر یزد بود و مشتریان تقاضایی برای کنسانتره سایر شرکت‌ها در بازار به ثبت نرساندند.

به این ترتیب در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورس کالا نبود؛ محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به 11 درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به 2 هزار و 430 تومان رسید.