به گزارش اکوایران قیمتی شاخص قیمتی فلزات بورس لندن ظرف یک هفته اخیر رشدی 3 درصدی داشت و به 3 هزار و 652 واحد رسید. داده‌های شاخص مدیران خرید تولیدی در چین و آمریکا از رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی ظرف روزهای ابتدایی هفته قبل حمایت کرد؛ اما انتشار داده‌های اشتغال آمریکا در روز جمعه هفتم ماه اکتبر ورق را در بازارهای کالایی برگرداند و این روند رو به رشد قیمتی را معکوس کرد. آلومینیوم در بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 6.3 درصدی داشت اما ظرف روز جمعه 2 درصد عقب نشینی نرخ را به ثبت رساند؛ فلز روی نیز در روز جمعه 4 درصد افت نرخ داشت اما همچنان بازده هفتگی آن مثبت 0.8 درصد باقی ماند. نیکل نیز ظرف روز پایانی هفته کاهشی 1.3 درصدی داشت، اما این فلز نیز در بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 6.4 درصدی را به ثبت رساند.

کاهش بیکاری آمریکایی‌ها به زیان فلزی‌ها تمام شد

برای ماه سپتامبر شاخص مدیران خرید تولیدی چین فراتر از پیش‌بینی اقتصاددانان اعلام شد، بهبود شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای نشان از افزایش فعالیت تولیدی در این کشور ظرف ماه سپتامبر داشت و با ایجاد امید نسبت به بازگشت بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهان به مسیر رشد، از افزایش بهای فلزات حمایت کرد. اما شاخص مدیران خرید آمریکا برای سپتامبر کمتر از پیش‌بینی اعلام شد؛ انتشار داده منفی از شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا با ایجاد امیدواری نسبت به عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از سیاست انقباضی، باعث شد تا شاخص دلار آمریکا تضعیف شود که این موضوع سیگنال مثبتی برای بازارهای کالایی به ارمغان آورد.

در حالی که شاخص مدیران خرید چین و آمریکا از رشد نرخ فلزات حمایت می‌کرد، کاهش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده آمریکا با تقویت احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو به قرمزپوشی بازار فلزات پایه ظرف روز جمعه هفتم اکتبر منجر شد.

گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این کشور برای ماه سپتامبر از 3.7  درصد به 3.5 درصد کاهش داشته است. البته میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این کشور برای ماه سپتانبر کمتر از  انتظار بود و کارفرمایان آمریکایی 263 هزار شغل ایجاد کردند، این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد 275 هزار شغل جدید ایجاد شود. با این وجود کاهش افراد جویای کار در این ماه باعث شد تا علی‌رغم افت اشتغالزایی، از نرخ بیکاری در این کشور کاسته شود.

چشم معامله‌گران فلز سرخ به داده‌های اقتصادی

مس در روز جمعه هفتم اکتبر در معاملات آتی کامکس کاهش نرخی 1.5 درصدی داشت و با قیمت 3.4 دلار به ازای پوند معادل 7 هزار و 458 دلار به ازای هر تن معامله شد. به این ترتیب بازده هفتگی منفی یک درصدی برای فلز سرخ به ثبت رسید. اختلال در بخش عرضه معدنی مس همچنان به چشم ‌‌‌می‌‌‌خورد؛ اما سیگنال نگرانی از کاهش تقاضا به دلیل واهمه از بروز رکود اقتصادی به‌مراتب اثرگذاری جدی‌‌‌تری بر این بازار دارد. در حالی که اصرار فدرال رزرو بر رشد نرخ بهره دنیا را در معرض رکود قرار داده، نگرانی در خصوص اقتصاد بیمار چین نیز فلزات پایه را با سیگنال مضاعف کاهشی مواجه کرده است. این فشار قیمتی تا زمانی که دولت چین بر اجرای سیاست کرونا صفر مصر باشد، ادامه دارد. ظرف ماه جاری نشست حزب کمونیست چین برگزار می‌شود و گمانه‌زنی‌هایی نسبت به احتمال تصویب کاهش سختگیری نسبت به کنترل کرونا در چین در این نشست وجود دارد.

افزایش هزینه، سد کاهش بهای آلومینیوم شد

آلومینیوم هم ظرف یک هفته اخیر میان داده‌های اقتصادی و داده‌های بنیادی نوسان نرخ داشت؛ این فلز در معاملات آتی کامکس در روز جمعه 7 اکتبر با نرخ 2هزار و 999 دلار به ازای هر تن به فروش رفت و به این ترتیب کاهش روزانه 2 درصدی را به ثبت رساند. با این وجود بازده هفتگی آن مثبت 6.3 درصد باقی ماند.

در حالی که احتمال تحریم آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلزات لندن، کاهش تولید این محصول در اروپا و آمریکا به دلیل افزایش هزینه تولید و داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید تولیدی چین و آمریکا برای ماه سپتامبر از رشد قیمت فلز نقره‌‌‌ای حمایت می‌‌‌کرد، انتشار داده‌‌‌های اشتغال آمریکا باعث شد از نرخ این فلز در روز پایانی هفته کاسته شود.

 آلکوا (Alcoa) بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم ایالات‌متحده آمریکا، اخیرا به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که هزینه‌‌‌های بالای انرژی و مواد اولیه و کاهش قیمت آلومینیوم بر حاشیه سود این شرکت فشار وارد می‌کند؛ افزایش هزینه تولید گریبان تمامی تولیدکنندگان آلومینیوم در دنیا را گرفته و بنابراین این رویه سدی جدی در مقبال کاهش نرخ در این بازار خواهد بود.