به گزارش اکوایران ماه سپتامبر در حالی به پایان رسید که شاخص نزدک افتی 10.6 درصدی، شاخص S&P500 اف5تی 9.3 درصدی و شاخص داوجونز کاهشی 8.8 درصدی را در بازار سهام ایالات متحده آمریکا به ثبت رساند.

سقوط آزاد شاخص S&P500

شاخص ‌S&P500 در روز جمعه 30 سپتامبر تا کف ارزش 3هزار و 585 واحد عقب نشست که این رقم نسبت به میزان ارزش این شاخص در زمان مشابه سال گذشته 17.7 درصد کمتر بود. واهمه از بروز رکود اقتصادی و بالا ماندن تورم باعث شده تا بدبینی به بازار سهام در میان فعالان بازار سرمایه آمریکا شدت گرفته و زمینه قرمزپوشی این بازار فراهم شده است. شاخص S&P 500 در روز جمعه رکورد شدیدترین افت ماهانه خود ظرف 2 دهه اخیر را به ثبت رساند.

رایان دتریک، استراتژیست ارشد بازار در گروه کارسون در اوماها، نبراسکا، در روز 30 سپتامبر گفت: این یک روز زشت دیگر برای پایان دادن به یک سه ماهه غیرمطلوب در سالی است که بازار سرمایه روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد. سرمایه‌گذاران به گذشته نگاه می‌کنند و تغییر رویه 180 درجه‍ای دیدگاه فدرال رزرو در خصوص تورم را می‌بینند. در حالی که فدرال رزرو ظرف سال گذشته تورم را موضوعی غیر مهم و قابل کنترل می‌دانست، امسال دیدگاه عمومی به تورم تغییر کرد.

فدرال رزرو درصدد است تا با یک سلسله افزایش مستمر نرخ بهر، تورم را در آمریکا کنترل کند؛ این رویه چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را تیره و تار کرده است. در این شرایط بسیاری از فعالان بازار به داده‌های کلیدی اقتصاد جهانی چشم دوخته‌اند و هر نشانه‌ای از بروز رکود می‌تواند بازارها را متزلزل کند.

دتریک افزود: عزم فدرال رزرو برای مبارزه با تورم فعلی که رکورد تورم ظرف 40 سال اخیر است، سرمایه‌گذاران را نگران کرده و به قرمزپوشی وال‌استریت منجر شده است.