به گزارش اکوایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سال گذشته در حالی که با افزایش درآمدهای عملیاتی همراه بوده و سود خالص ایجاد کرده اما همچنان با بیش از 500 میلیارد تومان زیان انباشته شرکتی زیان‌ده باقی مانده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در شهریور سال 1366 شروع به فعالیت کرده و جزو یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

سرمایه این شرکت در پایان سال گذشته معادل هزار و 147 میلیارد تومان بوده که 100 درصد آن متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

عمده فعالیت این شرکت در سال 1401 مربوط به دریافت، ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع و فروش انواع فرآورده‌های نفتی در داخل و خارج از کشور بوده است.

افزایش درآمد حاصل از فروش مرزی فرآورده‌های نفتی

تازه‌ترین گزارش عملکرد منتشر شده در کدال نشان می‌دهد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته 29.3 همت درآمد عملیاتی کسب کرده که در مقایسه با سال 1400 بیش از 65 درصد افزایش داشته است.

بخش قابل توجهی از درآمد عملیاتی این شرکت (حدود 84 درصد) مربوط به کارمزد انتقال، توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی بوده که توانسته از این کانال بیش از 27 همت درآمد به دست آورد. 27 همت  مورد اشاره از انتقال، توزیع و فروش 36 میلیون لیتر بنزین، قریب به چهار میلیون لیتر نفت گاز، بیش از 9 میلیون لیتر نفت کوره و دیگر فرآورده‌ها حاصل شده است.

نکته قابل تاملی که در درآمدهای عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد این است که این شرکت در سال گذشته در بخش کارمزد توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی ویژه و صادراتی با افت درآمد 55 درصدی نسبت به سال 1400 مواجه شده و تنها 346 میلیارد تومان به دست آورده است.

اما از سوی دیگر درآمد حاصل از فروش مرزی فرآورده‌های نفتی این شرکت در سال 1401 نسبت به سال 1400 بیش از 300 درصد افزایش داشته و به حدود هزار میلیارد تومان رسیده است. این شرکت در سال گذشته از محل فروش مرزی فرآورده‌های نفتی بیش از هشت همت وجه دریافت کرده که با واریز بخشی از آن به خزانه کشور و پرداخت دیگر هزینه‌ها توانسته در نهایت 948 میلیارد تومان درآمد به عنوان کارمزد کسب کند.

این در حالی است که در گزارش حسابرس صورت مالی این شرکت عنوان شده که مبانی محاسباتی و مجوزهای مراجع ذیصلاح در خصوص درآمد حاصل از فروش مرزی فرآورده‌های نفتی این شرکت در اختیار سازمان حسابرسی قرار نگرفته است.

020821

افزایش 100 درصدی کرایه زمینی حمل نفت و گاز

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ازای به دست آوردن 29.3 همت درآمد عملیاتی در سال گذشته، هزینه‌های مختلفی از جمله کرایه حمل و نقل، حقوق و دستمزد کارکنان، خدمات پیمانکاری و کالا و مواد مصرفی را نیز پرداخت کرده است. به بیان دیگر بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال گذشته قریب به 26 همت بوده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته 17.8 همت بابت کرایه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی پرداخت کرده که نسبت به سال 1400 بیش از 70 درصد افزایش داشته است.

در این زمینه بیشترین میزان کرایه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مربوط به حمل و نقل زمینی بوده، به طوری که از 17.8 همت کرایه پرداختی این شرکت بیش از 13 همت آن مربوط به کرایه حمل و نقل زمینی بوده است.

میزان کرایه پرداختی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته در بخش زمینی نسبت به سال 1400 بیش از 100 درصد افزایش داشته که علت این افزایش در صورت مالی این شرکت افزایش نرخ کرایه حمل جاده‌ای (نتفکش و گازکش‌ها) و ریلی در سال گذشته بوده است.

رشد 3 برابری وام‌دهی به کارکنان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

تعداد کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان سال گذشته معادل 14 هزار و 822 نفر بوده است. مجموع حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته معادل 3.3 همت بوده که در مقایسه با سال 1400 بیش از 36 درصد افزایش داشته است.

با توجه به مجوزهای صادره سقف حقوق و مزایای مستمر کارکنان وزارت نفت برخلاف دیگر کارکنان رسمی کشور از قانون بودجه کشور تبعیت نمی‌کند و مطابق دستورالعمل‌های خاص خود است.

از سوی دیگر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته در مجموع معادل 78 میلیارد تومان وام و مساعده به کارکنان خود پرداخت کرده که نسبت به سال 1400 حدود 300 درصد (رشد سه برابری) افزایش داشته است.

شرکت‌های هواپیمایی بدهکار به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در صورت مالی خود بیش از 21 همت بدهی را برای مشتریان بدهکار فرآورده‌های نفتی (13.7 همت بدهی ارزی به همراه 7.3 همت بدهی ریالی) و از سوی دیگر حدود پنج همت را بابت بدهی خود به مشتریان (بستانکار) فرآورده‌های نفتی به ثبت رسانده، در واقع خالص مطالبات این شرکت از مشتریان در سال گذشته معادل 16.1 همت بوده است.

بزرگ‌ترین بدهکار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درسال گذشته مربوط به مشتریان صادراتی بندرعباس با بیش از 12 همت بدهی بوده است.

دیگر بدهکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شامل شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایران ایر، تابان، ایران ایرتور، زاگرس و کیش ایر، راه آهن دولتی ایران، نفت و گاز پارس و دیگر مشتریان صادراتی است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، همچنان زیان‌ده

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته 227 میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرده که نسبت به سال 1400 تغییر محسوسی نداشته است، با در نظر گرفتن اندوخته تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شرکت، سود جامع این شرکت در سال گذشته به 93 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1400 حدود 60 درصد افت داشته است.

زیان انباشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان سال گذشته به 565 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1400 حدود 12 درصد کاهش و بهبود یافته است.

این شرکت در سال گذشته 151  میلیارد تومان سود به دولت (بابت 50 درصد سود سهم دولت) پرداخت کرده است.