به گزارش اکوایران، بیشترین پرداخت وام به خانوارها با هدف خرید کالای شخصی صورت گرفته است. طی چهارماهه نخست امسال بیش از هزار و 357 همت تسهیلات به خانوار و صاحبان کسب و کار پرداخت شده است.

از کل تسهیلات پرداختی طی این دوره معادل 82.8 درصد به صاحبان کسب و کار و 17.2 درصد نیز به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به خانوارها تاکنون منتشر کرده می‌توان گفت سهم خانوار از تسهیلات بانکی به بالاترین سطح خود رسیده است.

خرید کالای شخصی در صدر وام‌ خانوارها

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد خانوارها طی چهار ماهه نخست امسال بیش از 234 همت وام بانکی دریافت کرده‌اند.

بیشترین وامی که بانک‌ها به خانوارها پرداخت کرده‌اند بابت خرید کالای شخصی بوده است. سهم خرید کالای شخصی بیش از 35 درصد و حدود 83 همت بوده است.

وام‌های ضروری و ازدواج نیز هرکدام با سهم‌های تقریبا 19 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین وامی که بانک‌ها به مصرف‌کننده نهایی یعنی خانوارها پرداخت کرده‌اند مربوط به ودیعه مسکن بوده است، به طوری که طی چهار ماهه نخست امسال 1.7 همت بابت ودیعه مسکن به خانوارها پرداخت شده است.

photo_2023-08-29_19-02-30

 بررسی آمارها نشان می‌دهد طی چهار ماهه نخست امسال، تسهیلاتی که بانک‌ها در حوزه مسکن (تعمیر، ودیعه، خرید مسکن نوساز و غیرنوساز) پرداخت کرده‌اند حدود 34 همت بوده، که سهم تعمیر مسکن بیش از خرید آن بوده است.

همچنین درخواست وام خرید خودروی شخصی نیز به میزان 9.5 همت از سوی بانک‌ها تایید و پرداخت شده که تقریبا معادل میزان وامی است که بابت خرید مسکن نوساز پرداخت شده است.

میزان وام پرداختی بابت ازدواج و فرزندآوری به خانوارها نسبت به قبل به میزان قابل توجهی افزایش داشته که به نظر می‌رسد در راستای تحقق برچیده‌شدن صف انتظار وام‌های مربوطه باشد. بر اساس گزارش بانک مرکزی طی دوره مورد اشاره مبلغ 21.6 همت نیز در غالب کارت اعتباری به خانوارها پرداخت شده است.