به گزارش اکو ایران، آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد طی چهارماهه نخست امسال بیش از هزار و 357 همت تسهیلات به خانوار و صاحبان کسب و کار پرداخت شده است.

از کل تسهیلات پرداختی طی این دوره معادل 82.8 درصد به صاحبان کسب و کار و 17.2 درصد نیز به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم بی‌سابقه خانوار از تسهیلات بانکی

بر اساس این گزارش در تیر ماه امسال بیش از 435 همت تسهیلات بانکی به دو بخش صاحبان کسب و کار و خانوارها پرداخت شده که نسبت به ماه قبل 7.2 درصد رشد داشته است.

سهم صاحبان کسب و کار حدود 77.6 درصد و سهم خانوارها (به عنوان مصرف‌کننده نهایی) از این تسهیلات معادل 22.4 درصد بوده و برابر با 97.6 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

بررسی ها نشان می دهد سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی بانکی در تیر ماه امسال نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته و از حدود 11 درصد در فروردین به 22.4 درصد در تیر رسیده است. همچنین بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به خانوارها تاکنون منتشر کرده می‌توان گفت سهم خانوار از تسهیلات بانکی به بالاترین سطح خود رسیده است.

photo_2023-08-27_18-49-09

مسکن و ساختمان کم نصیب از وام‌های بانکی

در بخش تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌وکار، بیشترین وام‌ها به بخش خدمات سرریز شده، به طوری که در تیرماه امسال معادل 38 درصد وام‌های پرداختی به میزان 128 همت به بخش اختصاص داده شده است. بخش صنعت و معدن نیز با دریافت 125 همت در جایگاه بعدی قرار دارد.

این در حالی است که کمترین تسهیلات پرداخت شده در تیر ماه نیز مربوط به بخش مسکن و ساختمان بوده، به طوری که تسهیلات دریافتی این بخش اقتصادی معادل 12.3 همت برآورد شده است.

افت شدید وام‌دهی به بخش مسکن

در مقایسه ماهانه تسهیلات دهی بانک ها به بخش های مختلف اقتصادی مشاهده می شود در تیر 1402 میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها نسبت به ماه قبل در بخش صاحبان کسب‌وکار 0.5 واحد درصد و در بخش خانوار حدود 40 درصد افزایش یافته است.

بررسی جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف صاحبان کسب‌وکار در تیر امسال نشان می‌دهد، بیشترین رشد این شاخص مربوط به بخش کشاورزی بوده، به طوری که میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کشاورزی در تیر ماه نسبت به ماه قبل با رشد 91 درصدی از 18 همت در خرداد به بیش از 34.6 همت در تیر ماه افزایش یافته است. در مقابل بخش مسکن و ساختمان نیز با بیشترین افت تسهیلات بانکی مواجه شده است.

میزان تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان در تیر ماه امسال با افت 47 درصدی نسبت به خرداد از 23.3 همت به 12.3 همت در تیرماه رسیده است.

photo_2023-08-27_18-49-14