به گزارش اکوایران، وزیر اقتصاد در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که در بانک مرکزی برگزار شده است، به بررسی وضعیت فعلی اقتصاد کشور و برنامه‌های در دستور کار برای بهبود آن پرداخت.

احسان خاندوزی با بیان اینکه کشور در شرایط تورمی مناسبی قرار ندارد، به تلاش‌های دولت و بانک مرکزی در اصلاح این وضعیت اشاره کرد و گفت: اقدامات و روند اصلاحی که برای بهبود وضعیت فعلی اقتصاد در پیش گرفته شده، قابل دفاع است. اقدامات دولت و بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاکید و هدف آنها کنترل متغیر‌های بلندمدت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با نرخ تورم بالایی در کشور مواجه هستیم که به طور طبیعی به کارگیری کنترل‌های مقداری از ابزار‌های قیمتی موثرتر خواهد بود.

وی در ادامه به ناترازی بانک‌ها اشاره و عنوان کرد: موضوع تنها تورم نیست، در خصوص پایه پولی نیز باید ادامات جدی صورت و فعالانه صورت بگیرد و این موضوع هم باید به سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها اضافه شود. حل معضل ناترازی بانک‌ها موضوع مهمی است که بانک مرکزی هم‌اقدامات خوبی در این راستا داشته و ما نیز گام‌هایی در این راستا خواهیم داشت.

خاندوزی بکارگیری سیاست انقباضی برای بهبود وضعیت فعلی را تهدیدی برای تامین مالی بخش تولید ندانست و در این باره اظهار کرد: امسال به سرمایه در گردش بیشتری نیاز داریم. بنابراین باید تامین مالی زنجیره‌ای با سرعت بالا در دستور کار بانک‌ها قرار بگیرد تا بتوانیم مسیر رسیدن اعتبارات به بنگاه ذی‌نفع را هموار کنیم.

وی بر اجرای جدی اعتبارسنجی در بانک‌ها تاکید و عنوان کرد که در سال جاری نظام تامین‌ مالی باید به سمت بازار سرمایه سوق داده شود و بانک‌ها نیز از ابزار اعتباری خود استفاده کنند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش قابل توجه انتشار اوراق شرکتی از 32 همت در سال 1400 به 124 همت در سال 1401 اشاره کرد.

57 میلیارد دلار مداخله ارزی بانک مرکزی در بازار

نسخه بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها