به گزارش اکوایران، آمارها نشان می‌دهد همچنان رشد تسهیلات‌دهی نسبت به رشد سپرده‌گذاری در سطح بالاتری قرار دارد. تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از وضعیت بانکی کشور نشان می‌دهد در پایان فروردین سالجاری مانده سپرده‌های بانکی به 7 هزار و 369 همت رسیده که نسبت به فروردین ماه 1401 حدود 33 درصد افزایش داشته است. همچنین مانده تسهیلات بانکی در دوره یادشده به بیش از 5 هزار و 583 همت رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با رشد 34 درصدی همراه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان رشد تسهیلات بانکی در فروردین ماه امسال، برای سومین سال متوالی در سطح بالاتری از میزان رشد سپرده‌گذاری قرار دارد.

تسهیلات بانکی

مقایسه رشد تسهیلات و رشد سپرده ها

مقایسه رشد تسهیلات و سپرده‌های بانکی در فروردین ماه سال‌های 1393 تا 1402 نشان می‌دهد تا قبل از سال 1400 میزان رشد تسهیلات بانکی غالبا کمتر از رشد سپرده‌گذاری بوده، اما در سال 1400 روند تغییر کرده و طی فروردین سه سال اخیر، رشد تسهیلات بانکی از رشد سپرده‌های بانکی پیشی گرفته است.

پیشی گرفتن رشد تسهیلات بانکی نسبت به رشد سپرده‌گذاری می‌تواند به عنوان یک متغیر مطلوب در اقتصاد حاکی از تزریق پول به فعالیت‌های اقتصادی باشد، اما وضعیت رشد اقتصادی کشور و رکورد در بخش‌های مختلف طی سال‌های اخیر این فرضیه را تقویت نمی‌کند.

برخی معتقدند پیشی گرفتن رشد تسهیلات بانکی در مقایسه با رشد سپرده‌گذاری ناشی از تسهیلات تکلیفی است که دولت بر دوش بانک‌ها نهاده است، تکالیفی از جمله وام ازدواج، وام فرزندآوری، وام مسکن ملی و غیره که دولت طی سال‌های اخیر با استفاده از منابع بانکی و تحت فشار قرار دادن بانک‌ها درصدد اجرای طرح‌ و برنامه‌های خود بوده است.

به طور قطع از این منظر نمی‌توان رشد تسهیلات بانکی را مطلوب عنوان کرد زیرا تسهیلات تکلیفی منجر به افزایش اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و رشد پایه پولی و در نهایت افزایش نرخ تورم در سطح جامعه خواهد شد.