در بازار های مالی می توان به نوعی وضعیت اقتصادی کشور را به صورت هفتگی رصد کرد. در این میان سه بازار به صورت هفتگی برگزار شده و هدف از برگزاری آن ها به نوعی بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تنظیم نرخ بهره بین بانکی است. شاخص هایی که در نهایت با تورم سرو کار دارند.

در ابتدا دولت به منظور تامین کسری بودجه دولت به مشتریان خود اوراق می فروشد تا به نوعی بتواند درآمد خود را از مسیری غیر تورمی بالاتر ببرد. در این روش برخی معتقدند فروش بیشتر اوراق دولتی می تواند تامین کسری بودجه از مسیری غیرتورمی را به همراه داشته باشد. چرا که نیاز دولت برای برداشت از تنخواه بانک مرکزی پایین تر آمده و در ادامه پایه پولی نیز بیشتر کنترل خواهد شد. 

اما بانک ها که یکی از جدی ترین مشتریان خرید اوراق در هفته های اخیر محسوب می شوند می توانند از این اوراق بهره های دیگر نیز ببرند. چرا که اوراق فروخته شده در بازار اولیه به نوعی ابزار استقراض پول نهادهای مالی از بانک مرکزی در عملیات هفتگی بازار باز به شمار می آید. هر چه که بانک ها اوراق بیشتری را نزد بانک مرکزی به وثیقه بگذارند، می توانند استقراض نقدینگی بیشتری را از این نهاد داشته باشند. این استقراض ها نرخ سودی دارند که شاخصی تاثیرگذار بر نرخ بهره بین بانکی است.

درهمین رابطه به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، نرخ سود در بازارهای مالی هفته پایانی دی ماه خبر از دو ثبات و یک صعود داشته است. مهم ترین ابزار در بده بستان های مالی سه بازا رمهم در هر هفته اوراق بدهی است که نرخ سود خریدآن ها در این هفته ها بالا رفته و حجم درآمد دولت از این مسیر را نیز ارتقا داده است.

نرخ سود 23.7 درصدی بازار اولیه

حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری به هفته سی و پنجم خود رسید. در این بازار که دولت به منظور تامین کسری بودجه خود اوراق به مشتریان خود می فروشد نرخ سود اوراق عرضه شده تغییر قابل توجهی داشته است. به طور کلی  در این بازار نرخ سود و تاریخ سررسید به عنوان مهمترین عامل در جذب مشتریان به شمار می آید. 

در همین رابطه در هفته منتهی به 27 دی ماه پس از آن که در هفته قبل خود هیچ مشارکتی را از سوی مشتریان تجربه نکرد، در این مقطع توانست 560 میلیارد تومان از اوراق بدهی دولتی را به بانک ها بفروشد. از آن طرف، نه هفته ای هست که تنها خریداران اوراق بانکی در این هفته ها فقط بانکی ها هستند و بورسی ها هیچ مشارکتی را در خرید اوراق بدهی از دولت نداشته اند.

این درحالی است که نرخ سود موثر اوراق همانند هفته های قبل در بالاتر از  23 درصد به ثبت رسیده و سطح بالایی را رقم زده است. در این هفته نیز نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی برابر با 23.75 درصد بوده و همچنان این مسیر در هفته های قبال را ادامه داده است.

بانک های دارنده اوراق بدهی می توانند از این ابزار در جهت قرض نقدینگی در بازار باز از بانک مرکزی بهره مند شوند. بازاری که باوجود نرخ سود ثابت در آن حجم تزریق بالایی را در هفته های اخیر تجربه کرده است

نرخ سود

نرخ سود 21 درصدی بازار باز در پایان دی ماه

در هفته پایانی دی ماه، حجم تزریق نقدینگی در بازار باز برابر با 112 همت به ثبت رسیده که سطح بالایی به شمار می آید. بانک مرکزی بر اساس پیشنهاد بانک ها برای فروش اوراق و صلاحدید خود از وضعیت کلان اقتصادی و شرایط مالی بانک ها می تواند در هر هفته هر میزان که بخواهد در بانک ها نقدینگی تزریق کند.

این تزریق پول در هفته های اخیر فراتر از سطح 110 همت رقم خورده و رکوردهای جدیدی را در بازار به ثبت رسانده است. این در حالی است که نرخ سود در این بازار همچنان ثابت مانده و برابر با 21 درصد رقم خورده است.

نرخ سود ثابت در بازار باز، عاملی بود که در ادامه آن نرخ بهره بین بانکی نیز در هفتهمنتهی به 28 دی ماه ثابت بماند.

نرخ بهره بین بانکی در پایان دی ماه در کانال 21 درصد

در هعفته اخیر نرخ بهره بین بانکی برابر با 21.04 درصد به ثبت رسید. این نرخ در هر هفته به صورت موزون از بده بستان میان بانک های دارای مازاد و دارای کسری شکل می گیرد. دربازار شبانه که بانک ها به نوعی معاملات کوتاه مدت تری با هم دارند. نرخ سود بین بانکی نیز در مرز 14 تا 22 درصد حرکت می کند که تعیین کننده این دامنه بانک مرکزی است. 

در هفته اخیر با وجود تزریق اعتبارات قاعده مند از سوی بانک مرکزی در بانک ها اما نرخ بهره بین بانکی در این بازار همچنان ثابت بوده و در مرز 21 درصد، مرز طی شده در تمام هفته های دی ماه قرار گرفت.