به گزارش اکوایران، روند بدهی های دولت در بازار اولیه مسیری صعودی را ثبت کرده و اکنون بالاتر از مرز 70 همت قرار دارد. در حراج اوراق بدهی دولتی، دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می کند و خریداران اوراق نیز متناسب با جذابیت اوراق عرضه شده و دارایی هایشان در این بازار مشارکت می کنند.

این بده بستان به نوعی به منطور تامین کسری بودجه از مسیر غیر تورمی راه اندازی شده است. هر چه دولت در این بازار اوراق بیشتری بفروشد درآمدش هم از این مسیر بالاتر خواهد بود و به گفته کارشناسان احتمال رشد تورم پایین تر خواهد آمد. اما اوراق بدهی دولتی فروخته شده در این معاملات هم تاریخ سررسید معلوم و هم نرخ سود مشخصی دارند. به این معنا که دولت باید اوراق خریداری شده را در موعد مقرر شده با نرخ سود معلوم دوباره از مشتریان خود خریداری کرده و مبلغ مشخصی را به خریداران برگرداند. 

به همین دلیل در هر سالی که دولت اوراق می فروشد باید بدهی های انباشته شده در سال های قبل را نیز بر طرف کند. این موضوع به نوعی نشان می دهد عملکرد دولت در هر مقطع به چه نحو بوده و مثبت و منفی بودن آن می تواند خود علامتی دیگر از شاخص کلان اقتصاد یعنی تورم باشد.

جذب منفی 70 همتی نقدینگی دولت در حراج اوراق 

در پایان هفته منتهی به 14 دی ماه دولت مجموعا 66 هزار و 527 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته که 22 هزار و 214 میلیارد تومان آن را بانک ها و مابقی در بورس خریداری شده است. سهم بازار سرمایه از این معاملات تقریبا 66 درصد بوده است.

این در حالی است که تاکنون با توجه به اوراق فروخته شده در قبل، مبلغی که دولت باید بابت اصل اوراق به مشتریان پرداخت می کرد برابر با 107.96 همت بوده و این رقم در خصوص سود اوراق معادل با 36 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.

بنابراین مجموع هزینه پرداختی دولت در این بازار  معادل با 144 هزار و 573 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با درآمد ثبت شده ، خالص عملکرد دولت در بازار تقریبا منفی 78 هزار و 46 میلیارد تومان ارزیابی می شود.

به عبارت دیگر در این معاملات جذب نقدینگی دولت در سال جاری منفی بوده است. به باور برخی تحلیل گران بازار اوراق در صورتی که عملکرد دولت در این بازار منفی باشد می تواند موضوعی تورم زا برای اقتصاد کشور به شمار آید. چرا که ممکن است دولت در نتیجه بدهی های خود اقدام به قرض پول از بانک مرکزی یا بانک ها کرده و هسته تورم ساز یعنی پایه پولی را در اقتصاد فعال تر کند.

اوراق بدهی