آن چه در بازارهای مالی از اهمیت بیشتری برخوردار است، نرخ سود است. نرخ سود به نوعی خبر از رونق با رکود در بازارهای مالی می دهد که تغییرات آن یک ارزیابی مهم از وضعیت اقتصادی کشور به همراه دارد. در همین رابطه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هر هفته آماری را از وضعیت این متغیرهای اقتصادی منتشر می کنند که بررسی روند آن ها در هفته منتهی به 14 دی ماه حاکی از یک اتفاق مهم بوده است.

بازارها عموما به صورت هفتگی به سه دسته تقسیم می شوند. بازار اولیه اوراق بدهی دولتی که در آن دولت می تواند با فروش اوراق بدهی به مشتریان خود اقدام به فروش اوراق بده مشتریان خود کرده و از این مسیر درآمد خود از بازار را رشد دهد. رشد در آمدی دولت از بازار اولیه به نوعی خود عاملی در جهت جلوگیری از تورم به شمار می آید. چرا که با رشد درآمدهای دولت در این بازار نیاز دولت به چاپ پول کمتر خواهد شد. از سوی دیگر یکی از فعالان مهم و مشتریان خاص در بازار اولیه ارواق، بانک ها هستند که به وسیله آن می توانند از بانک مرکزی استقراض نقدینگی میان مدت کنند. این موضوع در هفته های اخیر از حیث حجم رکوردی بی سابقه را رقم زده و در کنار آن نرخ بهره بین بانکی را نیز در سطح بالایی ثابت نگه داشته است.

به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، نرخ سود در یک بازار مهم به سقف خود در چهار سال اخیر رسیده است. نرخ بهره بین بانکی، نیز دراین هفته مسیری صعودی را پشت سر گذاشته است.

رکوردزنی نرخ سود بازار اولیه اوراق بدهی

در هفته منتهی به 14 دی ماه سطح خرید اوراق بدهی دولتی از سوی مشتریان برابر با هزار و 10 میلیارد تومان بوده است. در این بازار که غالبا بانک ها و بورسیها مشتری آن هستند دولت سعی در تامین غیر تورمی کسری بودجه خود دارد.

این در حالی است که در هفته قبل سطح خرید اوراق بدهی دولتی در این بازار برابر با صفر بوده و دولت اوراقی را نفروخته بود. 

نکته مهم در رشد خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته بالا بردن نرخ سود موزون در این بازار بوده است.

این نرخ در هفته میانی دی ماه برابر با 23.75 درصد بوده که تقریبا بالاترین نرخ سود در بازه چهار ساله محسوب می شود

بانکی ها برای دادو ستد با بانک مرکزی و استقراض از این نهاد در معاملات میان مدت خود از این اوراق بدهی بهره می جویند.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز تا میانه دی ماه

در هفته منتهی به 14 دی ماه عملیات بازار باز یک رکورد مهم را ثبت کرد.  سطح خرید اوراق از سوی بانک ها در این بازار که به نوعی مهم ترین وثیقه در استقراض بانک ها از دولت به حساب می آید تقریبا برابر با 107 همت بوده که در تاریخ برگزرای بازار باز بی سابقه بوده است.

این درحالی است که نرخ سود در این بازار برابر با 21 درصد بوده و برای چهارمین ماه متوالی تقریبا در این نرخ ثابت باقی مانده است. این ثبات عملکرد در نرخ سود بازارباز در حالی رخ داده که در بازا ربین بانکی نرخ بهره مسیری صعودی را طی کرده است.

روند صعودی نر خ بهره بین بانکی در میانه دی ماه

بانک مرکزی اعلام کرده نرخ بهره بین بانکی در هفته منتههی به 14 دی ماه برابر با 21.04 درصد به ثبت رسیده و تقریبا از هفته قبل خود در حدود 0.01 واحد درصد بالاتر آمده است.

این شاخص کلیدی اقتصاد ایران به نوعی در بازار شبانه به کشف می رسد. در این بازار بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد اقدام به استقراض می کنند. بده بستان میان بانک ها  در این بازار توام با نرخ سودی است که شکل موزون آن به نوعی قیمت پول در بازار تلقی شده و از شاخص های مهم در ایران به شمار می آید. داده های بانک مرکزی در این خصوص نشان می دهد این متغیر، مسیری صعودی را در هفته های متوالی سپری کرده و اکنون به قله خود در بازه 4 ماهه رسیده است. اما همچنان از نرخ سود هدف فاصله چندانی را به ثبت نرسانده است.

نرخ سود