به گزارش اکو ایران، فروش هفتگی اوراق بدهی دولتی در بیست و نه مرحله برگزار شده و تا هفته منتهی به 16 آذر ماه ادامه پیدا کرده است. در این بازار، دولت اوراق بدهی را به مشتریان خود می فروشد و از این مسیر اقدام به درآمدزایی می کند.

این سمت از درآمدزایی دولت یکی از مسیرهای غیر تورمی به شمار آمده که طی آن دولت می تواند با فروش اوراق بدهی دولتی به مشتریان خود در بازار اولیه، بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

این اوراق نرخ سود و تاریخ سررسید معلومی دارد و دولت را موظف می کند تا در سررسید معلوم شده دوباره اوراق را از مشتریان بازپس گرفته و هزینه آن را با احتساب نرخ سود آن به مشتریان پرداخت کند. این موضوع موجب شده تا خالص درآمدزایی دولت در سال جاری از این مسیر منفی باشد.

خالص منفی درآمدزایی دولت تا نیمه آذر 1401

در هفته منتهی به 16 آذرماه کل درآمدهای دولت از مسیر بازار اولیه برابر با 62 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. سهم بازار پول از اوراق خریداری شده در سال جاری برابر با 17 هزار و 980 میلیارد تومان بوده و این سهم در بازار سرمایه معادل با 44 هزار و 310 میلیارد تومان برآورد شده است.

در مقابل هم دولت در ازای فروش های سال های پیش در اوراق نقدی بازار اولیه، 130 هزار و 100 میلیارد تومان بدهی خود را برطرف کرده که تقریبا 100 همت آن در ازای اصل اوراق بوده و 30 هزار میلیارد تومان هم ما به ازای سود پرداختی اوراق بوده است.

در نهایت داده های وزارت اقتصاد و دارایی در سال جاری تا نیمه آذرماه نشان می دهد خالص جذب نقدینگی دولت در این بازار منفی بوده و معادل با منفی 67 هزار و 800 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

اوراق بدهی دولتی