به گزارش اکوایران؛ امروز تفاهم نامه انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری کشور با هدف تطبیق حداکثری نقشه راه تجاری و ارزی کشور بین بانک مرکزی و وزارت صمت امضا شد.

 

 

در این مراسم که با حضور وزیر صمت برگزار شد، رئیس بانک مرکزی اظهار کرده که هماهنگی کاملی بین وزرات صمت و بانک مرکزی در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه ارزی وجود دارد، بانک مرکزی و وزارت صمت دو بال سیاستگذاری ارزی و تجاری کشور محسوب می‌شوند که تصمیماتشان باید هماهنگ و منطبق باشد و این تفاهم‌نامه با هدف تطبیق نقشه راه تجاری و ارزی کشور، از این پس سند و نقشه راه این دو نهاد خواهد بود.

 

علی صالح آبادی تاکید کرده که کمیته مشترکی بین وزارت صمت و بانک مرکزی تشکیل می‌شود و تصمیمات این کمیته مبنای همکاری‌های این دو دستگاه و سایر دستگاه‌‌‌‌ها در حوزه ارزی و تجاری خواهد بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی به مشوق‌های اخیر در نظر گرفته شده در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرده و گفته که صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان که حواله ارزی دارند می‌توانند آن را به اسکناس تبدیل کرده و در بازار متشکل ارزی عرضه کنند یا اینکه حواله خود را به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی، اسکناس معادل آن حواله را به صادرکنندگان ارائه کرده و آنها می‌توانند نسبت به فروش اسکناس در بازار متشکل ارزی اقدام کنند.

براساس اظهارت صالح آبادی، تراز تجاری کشور با احتساب درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز، میعانات و فرآورده‌ها مثبت است و بر این اساس مشکلی در تامین ارز واردات نداریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تدوین این نقشه راه پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیر می‌سازد و این سند مبنای تجارت خارجی کشور خواهد بود.

 

مجموع درآمدهای ارزی کشور بیش از نیاز وارداتی است

وزیر صمت نیز در این نشست اظهار کرده که مجموع درآمدهای ارزی کشور حتی با احتساب موارد قاچاق بیش از نیاز وارداتی است و آنچه اهمیت دارد انطباق این منابع و مصارف و تناظر بین مبادی و مقاصد است.

به عقیده رضا فاطمی امین، امضای تفاهم نامه بانک مرکزی و وزارت صمت در راستای هماهنگی بیشتر و انسجام بین منابع و مصارف ارزی کشور است و در سطح کلان کمبود ارزی برای واردات کشور وجود ندارد و این تفاهم نامه در اصلاح برخی موانع و رفع چالش‌های ارزی نقش موثری خواهد داشت.

هیچ مشکلی در تامین ارز نداریم

 

 

 

صالح آبادی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرده که در بازار نیما هیچگونه مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد و تعادل خوبی بین میزان عرضه با میزان تقاضا وجود دارد و مشکلی در بازار نیما نداریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، سفارش‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت و به بانک مرکزی ارسال می‌شود تامین ارز آنها به خوبی در حال انجام است.

صالح آبادی تاکید کرده که در سال جاری سطح صادرات کشور در حوزه نفتی و غیرنفتی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و بر این اساس مشکلی در تامین ارز نداریم که در همین راستا بعضی از معوقات مثلا از کشور عراق وصول شده است، ضمن آنکه بخشی از بدهی‌‌های ارزی به کشورهای طلبکار نیز واریز شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره معطل ماندن برخی کشتی‌های حاوی کالا به دلیل عدم تامین ارز آنها گفته، این کالاهایی که در بنادر وجود دارد ارز آنها موجود است اما نکته بحث ریال این دسته از کالاهاست به این معنا که این کالاها ترخیص شوند و بعد از فروش، ریال آنها به بانک مرکزی تحویل داده شود تا ارز آنها در اختیار قرار گیرد، بنابراین تاکید می‌شود در تامین ارز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

براساس اظهارات صالح ‌آبادی درباره خصوص حواله‌های ارزی و مکانیزم تحویل آنها و دریافت ارز، هدف بانک مرکزی برای خرید حواله ارزی از صادرکنندگان تشویق صادرات غیرنفتی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه وجود دارد، بر همین اساس صادرکنندگانی که در خارج از کشور حواله ارزی دارند با تحویل حواله ارزی به بانک مرکزی به همان میزان اسکناس دلار دریافت می‌کنند و صادرکننده می‌تواند ارز دریافت شده را در بازار متشکل ارزی به قیمت روز به فروش برساند و در مقابل حواله ارزی که در اختیار بانک مرکزی است برای واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اعتراض برخی صادرکنندگان نسبت به ارز نیمایی و اینکه هزینه‌های آنها با ارز آزاد است اما مجبورند ارز حاصله را به قیمت نیمایی عرضه کنند، اظهار کرده که سازوکاری که برای محصولات کشاورزی و دانش بنیان طراحی شده است در واقع حمایت تشویقی است ضمن آنکه نرخ ارز نیمایی نیز نرخ خوبی است و برای صادرکنندگان نیز می‌تواند بر مبنای محاسبه واقعی ارز جذابیت داشته باشد.

به گفته صالح آبادی، در بانک مرکزی بر اساس ماده 16 و 17 قوانین رفع موانع تولید بانک‌هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکرده‌اند به سازمان امور مالیاتی معرفی و جریمه می‌شوند و ضمن آنکه سهام مازاد بانک‌ها نیز باید واگذار شود.

براساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، صالح آبادی شایعه برکناری خود را تکذیب کرده وگفته، بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچگونه قهری نیز وجود ندارد.