به گزارش اکو ایران، روند تسهیلات دهی بانک ها در شش ماه نخست امسال به شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کرده و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا 100 درصد رشد داشته است.

به طور کلی بانک مرکزی در گزارش ماهانه خود از وضعیت این شاخص 6 دسته بانک مهم را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این مقایسه مشاهده می شود در شش ماه نخست امسال سهم بانک های خصوصی در این تسهیلات دهی بالا رفته و از سهم بانک های دولتی کاسته شده است.

رشد 170 درصدی تسهیلات بانک های خصوصی شده

در شش ماه نخست امسال کل تسهیلات پرداخت شده در بانک ها درجهت توسعه دانش برابر با 58 هزار و 478 میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است. این رقم در شش ماه نخست سال 1400 برابر با 29 هزار و 215 میلیارد تومان ثبت شده بود.

درنیمه اول سال 1401 حجم تسهیلات بانک های تجاری در کشور برابر با 5 هزار و 597 میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تقریبا 8 درصد کمتر شده است. این تنها افت سالانه در مشارکت بانک ها در توسعه شرکت های دانش بنیان بوده است.

در مقابل اما حجم مبلغ تسهیلات در بانک های خصوصی شده از 9 هزار و 174 میلیارد تومان به 24 هزار و 893 میلیارد تومان رسیده و 171 درصد رشد داشته است. در این مقطع بانک های خصوصی و غیردولتی ها نیز رشدی بالاتر از 100 درصد را رقم زده اند.

بررسی سهم بانکها نیز در این مدت نیز نشان دهنده آن بوده که بانک های دولتی از تسهیلات دهی به شبکه های دانش بنیان عقب نشینی کرده اند.

تسهیلات

عقب نشینی سهم دولتی ها در تسهیلات شرکت های دانش بنیان

درسال گذشته سهم بانکهای تجاری در تسهیلات دهی از مجموع کل برابر با 21 درصد بوده که با 11 واحد درصد کاهش به 9.6 درصد رسیده است.

همین میزان کاهش در سهم بانک های دولتی نیز رخ داده و این دسته از نهاد های مالی از 26.6 درصد به 14.8 درصد رسید.

این در حالی است که سهم بانک های غیر دولتی، خصوصی شده و خصوصی ها روندی صعودی داشته و در بانک های غیر دولتی به 85.2 درصد رسیده است.

تسهیلات