به گزارش اکو ایران، روند تسهیلات دهی بانک ها به شرکت های دانش بنیان در کشور صعودی شده است. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی این رقم در پایان شهریور ماه امسال، برابر با 15 هزار و 749 میلیارد تومان بوده که در بالاترین سطح ماهانه در یک سال اخیر قرار گرفته است. براساس اطلاعات این نهاد رشد شش ماهه نخست تقریبا دوبرابر سال گذشته بوده است.

تسهیلات

رکوردزنی شهریورماه در تسهیلات اعطایی به شبکه های دانش بنیان

روند ماهانه تسهیلات دهی بانک ها به شرکت های دانش بنیان نشان می دهد دراولین ماه امسال 4 هزار و 532 میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه از ناحیه نهادهای مالی در راستای تحقیق و توسعه دانش پرداخت شده است. در انتها با رشدی 247 درصدی این رقم در شهریور ماه به 15 هزار و 749 میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه‌های آماری در ماه های اخیر نشان می دهد این شاخص در آخرین ماه تابستانی امسال رکورد دار در دوازده ماه گذشته بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز در حدود 100.2 درصد رشد داشته است. مجموع تسهیلات پرداختی در این مدت نشان می دهد در فاصله شش ماه نخست سال جاری مجموعا 58 هزار و 480 میلیارد تومان در راستای شبکه های دانش بنیان بوده که تقریبا دوبرابر بیشتر از این رقم در موقعیت مشابه خود در سال 1400 بوده است. این در حالی است که حذف اثر تورم از این متغیر نشان می دهد افزایش صورت گرفته کمتر از میزان جاری آن بوده است.

البته براساس داده های مرکز آمار از تورم و شاخص قیمت مصرف کننده در این دوازده ماه مشاهده می شود پس از حذف اثر تورم، سطح واقعی تسهیلات در شهریور ماه برابر با 10 هزار و 522 میلیارد تومان بوده که رشد آن نسبت به شهریور سال گذشته تقریبا 33.7 درصد بوده است. با این حال هنوز هم این متغیر در بالاترین سطح ماهانه یک سال اخیر قرار دارد و رکورد دار محسوب می شود.

اما نگاه دیگر در این زمینه بررسی سهم تسهیلات شرکت های دانش بنیان به کل تسهیلات جاری و غیر جاری در این ماه ها بوده که ضمن افزایش در این ماه اما هنوز در پایین تر از سطح 0.3 درصدی قرار داشته است.

سهم 0.27 درصدی تسهیلات مرداد در شرکت های دانش بنیان

آخرین داده های بانک مرکزی نشان می دهد کل تسهیلات جاری و غیر جاری بانک ها در کشور برابر با 4 هزار و 485 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم مربوط به مرداد ماه بوده و هنوز رقم شهریور ماه در دسترس نیست.

بر همین اساس در این ماه سهم 0.23 درصدی از کل تسهیلات را شرکت های دانش بنیان داشته که سومین رکورد را در بازه یک سال اخیر داشته است. بیشترین سهم مربوط به خرداد ماه 1401 بوده که همچنان کمتر از 0.3 واحد درصد بوده و برابر با 0.27 درصد ثبت شده است.

تسهیلات