به گزارش اکوایران، وزیر انرژی اوکراین گفت: یکی از آخرین شریان‌های انتقال گاز روسیه به اروپا ممکن است تا پایان سال آینده و زمانی که قرارداد اوکراین با گازپروم منقضی شود، بسته شود.

«آلمانی گالوشچنکو»، وزیر انرژی اوکراین، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که شانس کیف و مسکو برای تمدید قرارداد ترانزیت پنج ساله که اولین بار در سال 2019 امضا شد بسیار اندک است.

گالوشچنکو در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین آماده مذاکره مجدد بر سر توافق با مسکو پس از تهاجم سال گذشته است؟ گفت: «من واقعا نمی‌توانم تصور کنم که چگونه چنین مذاکره‌ای می‌تواند به صورت دوجانبه باشد.»

او افزود: «می‌توانم به شما بگویم که ما در حال آماده‌سازی خود برای برنامهٔ کاهش عرضه هستیم.»

تصمیم مسکو برای کاهش عرضهٔ گاز به اروپا در سال گذشته باعث ایجاد یک بحران انرژی، افزایش تورم و افزایش هزینه‌های زندگی در سراسر این قاره شد. اما در حالی که چندین مسیر بسته شده بود، خط لوله اوکراین یکی از دو موردی است که به عرضه گاز هرچند با حجم کم ادامه داده است.

بر اساس داده‌های موسسه مشاوره انرژی ICIS، اتریش برای حدود نیمی از واردات گاز خود در ماه مه به مسیر گاز روسیه از اوکراین متکی بوده است، در حالی که در اسلواکی، این خط لوله 95 درصد را به خود اختصاص داده است.

وزیر انرژی اوکراین گفت اروپا برای کاهش بیشتر عرضه آمادگی نسبی خواهد داشت، زیرا مجبور است با کاهش تقاضا و تامین منابع وارداتی جایگزین مانند گاز طبیعی مایع سازگار شود.

بدون مسیر ترانزیت اوکراین، تنها خط لوله روسیه که همچنان گاز را به اروپا می‌رساند، ترک استریم خواهد بود که کشورهای جنوب شرق قاره را تامین می کند و تنها کمتر از 3 درصد از واردات گاز اروپا را در ماه می به خود اختصاص می‌دهد.

در حالی که گالوشچنکو خبر داد که سیاستمداران اروپایی ممکن است مایل به مذاکره مجدد در مورد قرارداد باشند - همانطور که در سال 2019 هنگامی که یک هیئت اتحادیه اروپا میانجیگری مذاکرات سه جانبه با روسیه و اوکراین را انجام داد - تحلیلگران می‌گویند با توجه به دشواری مذاکرات با مسکو، این امر بعید است.

کمیسیون اروپا از اظهار نظر در مورد اینکه آیا تلاش خواهد کرد با روسیه در مورد تمدید قرارداد گفتگو کند یا خیر، خودداری کرد.

با توجه به تنگنای بازارهای جهانی گاز، از دست دادن حتی درصد کمی از عرضه، پتانسیل افزایش قیمت‌ها را در سراسر قاره دارد، اگرچه انتظار می‌رود عرضه LNG از سال 2025 با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ در قطر و ایالات متحده به سرعت افزایش یابد.

اوایل این ماه، میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که تصمیم برای عدم تمدید قرارداد ترانزیت گاز به اتحادیه اروپا ضربهٔ بزرگی می‌زند و اوکراین با از دست دادن سود ترانزیت به پای خود شلیک می‌کند.

قیمت گاز اروپا در سال 2022 به بیش از 10 برابر سطح عادی خود رسید و به معادل تقریباً 600 دلار در هر بشکه رسید، اما از آن زمان به شدت کاهش یافته است. قرارداد معیار TTF به حدود 40 یورو در هر مگاوات ساعت بازگشته است که تقریبا 90 درصد نسبت به اوج خود در آگوست گذشته کاهش یافته است.

قرارداد فعلی ترانزیت گاز در دسامبر 2019 امضا شد، قراردادی جریان گاز روسیه از طریق اوکراین را تا سال 2024 تضمین کرد.

بر اساس این قرارداد، شرکت دولتی انرژی روسیه گازپروم موافقت کرد که حداقل 65 میلیارد متر مکعب گاز در سال 2020 و 40 میلیارد متر مکعب در سال بین سال های 2021 تا 2024 از طریق خط لوله اوکراین ارسال کند که 7 میلیارد دلار ترانزیت را برای این کشور تضمین می کند. 

با این حال روسیه در حال حاضر تنها حجم حمل و نقل حدود 12 میلیارد متر مکعب را در سال دارد و کیف ادعا می کند که مسکو، علیرغم تعهد قراردادی مبنی بر پرداخت کامل هزینه ترانزیت بدون توجه به اینکه آیا حجم مورد توافق گاز عرضه شده است یا خیر، به کاهش هزینه‌ها اقدام کرده است.