به گزارش اکوایران، با این حال، قیمت‌های آتی نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا امروز با توجه به حجم کم معاملات کاهش جزئی را تجربه می کنند، اما هر دو قرارداد چهارمین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرده اند که طولانی‌ترین دوره از اواسط سال 2022 محسوب می شود.

داده های تولید ناخالص داخلی چین می تواند قیمت کالاها را افزایش دهد

پیش بینی می شود که داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول چین که قرار است روز سه شنبه منتشر شود، تأثیر مثبتی بر قیمت کامادیتی ها داشته باشد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود چین بیشترین رشد تقاضا در سال 2023 را به خود اختصاص دهد. با این وجود، این نگرانی وجود دارد که کاهش تولید از طرف کشورهای اوپک پلاس مزید بر کاهش عرضه در بازار شود و با افزایش قیمت ها بالاتر از سطح تعادلی به طور بالقوه با فشار بر مصرف کنندگان بهبود اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.

واکنش بازار نفت به کاهش تولید اوپک پلاس

البته با توجه به اینکه بازار به طور کامل کاهش تولید اوپک پلاس اعلام شده دو هفته قبل را هضم کرده، قیمت‌های آتی نفت خام در یک بازه ی نسبتا فشرده متوقف شده اند. همچنین نباید فراموش کنیم که قیمت نفت خام در حال حاضر از نزدیک احساسات گسترده تر بازار مالی را دنبال می کند، زیرا نگرانی ها در مورد رکود احتمالی همچنان ادامه دارد.

اختلالات عرضه نفت و استراتژی های پالایشگاه ها

علاوه بر چشم انداز بلند مدت نفت، عرضه در هفته های اخیر دستخوش تعدیل هایی بوده که روی قیمت اثر افزایشی داشته است. بعنوان نمونه، صادرات نفت از شمال عراق به بندر جیهان ترکیه به مدت نزدیک به سه هفته پس از یک پرونده داوری که بر اساس آن آنکارا به دلیل صادرات غیرمجاز به بغداد بدهکار است، متوقف شده است. این اختلال در عرضه، همراه با افزایش هزینه‌ها برای عرضه نفت خام خاورمیانه، پالایشگاه‌های آسیایی را وادار می‌کند تا عرضه‌ خود را از طریق سایر مناطق تضمین کنند. پالایشگاه ها همچنین با پیش بینی اوج تقاضا در تابستان تولید بنزین را بالا می برند و در عین حال تولید گازوئیل را به دلیل کاهش حاشیه سود یا کرک اسپرد کاهش می دهند.

تأثیر گزارش های درآمدی شرکت ها بر فدرال رزرو و دلار

یکی دیگر از عوامل مهم این هفته، درآمد شرکت‌ها در ایالات متحده است که می‌تواند بینشی از مسیر سیاست فدرال رزرو و مسیر دلار ارائه دهد. با تقویت ارزش دلار در کنار افزایش نرخ بهره، نفت دلاری برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌شود. فعالان بازار در حال حاضر انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ وام خود را در ماه می تا یک چهارم درصد دیگر افزایش دهد، در حالی که انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ بهره را تا اواخر سال جاری افزایش می دهد. هر چند که روند نزولی تورم کماکان ادامه دارد ولی بنظر می رسد هنوز برای اطمینان از توقف رشد قیمت ها در سطح 5 درصد زود است. از اینرو بعید نیست که با توجه به شرایط بازار کار فدرال رزرو یک افزایش نرخ بهره دیگر را هم انجام دهد.

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید