به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش بلومبرگ با بازگشایی اقتصاد چین، به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، صادرات نفت روسیه به چین، به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

بر اساس داده‌های شرکت کاپلر، جریان کل در ماه گذشته به بالاترین سطح از زمان حمله روسیه به اوکراین رسیده و از رقم ثبت شده در آوریل ۲۰۲۰ فراتر رفته است. واردات نفت کوره نیز به بالاترین سطح رسیده است. خریداران دولتی نفت علاقه بیشتری به نفت روسیه نشان می‌دهند و در حال حاضر نگرانی از برخوردهای اروپا و آمریکا به حاشیه رفته است.

photo_2023-02-21_12-53-10

چنین و هند دوشادوش یکدیگر بزرگترین خریداران نفت روسیه هستند. این کشور، پس از جنگ اوکراین جریان انتقال انرژی را تغییر داد و مجبور به ارائه تخفیف‌های جذاب به مشتریان نفتی شد‌. این اقدام روسیه به خاطر اقدامات ضد تورمی کشورهای آسیایی با استقبال روبه‌روست. غرب می‌خواهد کرملین را از درآمدهای نفتی دور نگه دارد و در عین حال مانع افزایش قیمت نفت شود‌.

بر اساس داده‌های کاپلر تا ۲۰ فوریه (یکم اسفند)، مجموع صادرات نفت خام روسیه به چین به ۱.۶۶ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. این سطح پیش از رکورد قبلی در آوریل ۲۰۲۰ و زمان شیوع کروناست.

جریان نفت خام و میعانات گازی، در محدوده ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز است که بیشتر از رکورد ثبت شده در سه سال گذشته است.

بهبود خرید نفت توسط چین نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در حال بهبود است که می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند.

‌آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی بهبود تقاضای چین را قبلا انجام داده بود ولی ایران به عنوان دیگر عضو اوپک انتظار دارد قیمت نفت برنت در سال جاری به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

رسیدن محموله‌های نفتی روسیه به چین ممکن است بیشتر از شش هفته طول بکشد، ولی محموله‌های نفتی شرق دور در همان ماه به چین می‌رسد.

IMG_20230221_115523_548

به گفته معامله‌گران، پیشنهادات قیمتی گرید اورال روسیه و اسپو به ترتیب با تخفیف ۱۳ و ۸ دلاری نسبت به نفت برنت عرضه می‌شود که بسیار ارزانتر از گریدهای مشابه در غرب آفریقا است که قیمتی برابر و یا بیشتر از نفت برنت دارند.

بزرگترین خریدار نفت آسیا، از اواخر سال ۲۰۲۲ عمده خرید اسپو را به دست گرفته است. این گرید نفتی با سرعت بیشتری می‌تواند از خاور دور روسیه حمل شود. پالایشگاه‌های خصوصی هم مصرف‌کنندگان اصلی این گرید نفتی هستند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام کاپلر، گفت که چین نه‌تنها تمام برنامه بارگیری گرید اسپو را برای ماه ژانویه خریداری کرده است، بلکه گریدهای قطب شمال و اورال هم توسط چینی‌ها خریداری شده است. خرید نفت کوره عمدتا از مبداء دریای سیاه و بالتیک صورت می‌گیرد.

داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که نفت بیشتری می‌تواند از بنادر غربی پریمورسک و نوروسیسک روسیه برای چین بارگیری شود. این افزایش به گفته افراد مطلع احتمالا به خاطر افزایش تقاضای پالایشگاه‌های دولتی است.

طبق گزارش کاپلر صادرات نفت کوره روسیه به چین در ژانویه به رکورد ۱۴۲ هزار بشکه در روز رسید.

نفت کوره را می‌توان بجای سایر گریدها در واحد‌های تقطیر بزرگ فرآوری کرد یا در کارخانه‌های ثانویه برای تولید بنزین و گازوییل استفاده کرد. نفت کوره با سولفور بالا همچنین می‌تواند با سوخت دریایی یا قیر مخلوط شود. نفت کوره روسیه با احتساب تخفیفات قیمت مناسب‌تری نسبت به نفت برنت دارد و با افزایش سود حاصل از فرآوری آن تقاضا برای نفت کوره در چین افزایش پیدا کرده است.