تانکرهای نفتی که میلیون ها بشکه نفت قزاقستان را حمل می کنند موفق به خروج از دریای سیاه نشده و متوقف شدند. ترکیه از کشتی ها مدارکی را طلب می کند که نشان دهد کشتی ها به درستی بیمه شده اند و مانع خروج کشتی ها از دریای سیاه می شود.

دولت آنکارا اصرار دارد که کشتی ها نامه ای از شرکت بیمه خود داشته باشند تا تضمین کند تا زمانی که در آب های ترکیه هستند آن ها را پشتیبانی می کند، این اقدام درخواست برای چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد. این اقدام ترکیه به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا و انگلستان اتفاق افتاده است، بر اساس این تحریم ها شرکت ها فقط در صورتی می توانند محموله های نفت روسیه را بیمه کنند که سقف قیمتی ۶۰ دلاری نفت را رعایت کرده باشند.

درنتیجه اقدام ترکیه در حال حاضر حداقل ۲۰ کشتی با هجده میلیون بشکه نفت چند روزی است که منتظر عبور از تنگه کشتیرانی بسفر و دردانل هستند. گزارش یک مقام بندر محلی نشان می دهد که کشتی ها منتظر مشخص شدن وضعیت بیمه خود هستند.

اتحادیه اروپا و آمریکا برای آنکه درآمد نفت روسیه را در جریان حمله به اوکراین محدود کنند ولی جریان عرضه نفت هم دچار مشکل نشود تصمیم به اعمال سقف قیمتی گرفتند، بر اساس محدودیت اعمال شده توسط گروه ۷ که بر قیمت نفت روسیه در هفته قبل وضع شد به شرکت های اروپایی تنها در صورتی اجازه بیمه نفتکش‌های حامل نفت روسیه را می دهد که این محموله ها با قیمت کمتر از ۶۰ دلار در هربشکه خریداری شده باشد.

مقامات ترکیه بررسی در وبسایت های بیمه کننده را برای پیگیری وضعیت بیمه کافی نمی دانند. اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه از راه دریارا برای این اتحادیه ممنوع کرده است ولی اجازه واردات گرید قزاقستانی از ترمینال سواحل دریای روسیه را می دهد. تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روسیه باعث شده تانکرهای زیادی در سراسر جهان از کره جنوبی و هند در شرق و پاناما در غرب به سمت اتحادیه اروپا حرکت کنند. گزارش های آژانس بندری و ردیابی کشتیرانی بلومبرگ نشان می دهد ۱۹ تانکر نفت خام قزاقستان را حمل می کنند و یک میلیون بشکه هم نفت اورال روسیه را به مقصد هند حمل می کند.

 در عمل نفت قزاقستان نباید مشمول تحریم های اتحادیه اروپا شود ولی چون از بند روسیه خارج می شوند باعث شده تایید وضعیت بیمه‌ای آنها برای شرکت های بیمه ای سخت باشد و شرکت ها از نوشتن نامه برای محموله هایی که تحریم نیستند خودداری کنند.

تنها نفت کش روسی که در انتظار عبور است روز چهارشنبه در دریای مرمره نزدیک ورودی شمالی دردانل لنگر انداخته است.

محموله نفت خام اورال روسیه و سبک سیبری که از بندر نووراسیسک روسیه بارگیری می شوند در سطح پایینی قرار دارند و تنها سه محموله در هفته منتهی به دسامبر بارگیری شده اند. بر اساس گزارش بورس بالتیک لندن، درآمد کشتی هایی که از دریای سیاه به سمت دریای مدیترانه حرکت می کنند روز سه شنبه هفت درصد افزایش یافت و به ۱۵۳ هزار دلار در روز رسید.

خریداران نفت خام قزاقستان از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه با مشکلاتی مواجه شده اند‌. خسارت طوفان، کشف یک مین دریایی منفجر نشده از جنگ جهانی دوم، تهدید به بسته شدن نود روزه بندر توسط دادگاه و نشت دو‌مخزن در دو شناور بارگیری، ترمینال صادراتی قزاقستان را از ماه مارس گرفتار کرده است.