به گزارش اکوایران، طی چند روز اخیر، برخی منابع خبری خارجی اعلام کرده‌اند، ممکن است قیمت نفت خام عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی در ماه دسامبر کاهش یابد؛ اما قیمت فروش نفت برای آمریکا ثابت می‌ماند و برای مشتریان اروپایی افزایش می‌یابد. 

شانا به نقل از رویترز درخصوص علت این امر نوشته: «افت غیرمنتظره مصرف سوخت در چین هم‌زمان با اعمال قوانین سختگیرانه این کشور در ارتباط با بیماری کرونا و تأثیر آن بر تقاضای منطقه» از دلایل این تصمیم است.

بر اساس گزارشی از تسنیم که به نقل از بلومبرگ نوشته شده، عربستان قیمت تمام درجات نفتی خود برای فروش به آمریکا را بدون تغییر نگه‌داشته، اما قیمت نفت برای خریداران اروپایی را برای اکثر محموله‌هایی که در ماه دسامبر بارگیری می‌شوند افزایش داده‌ است.

این منابع خبری، به نگرانی از وقوع رکود اقتصاد دنیا و همچنین افزایش شرایط قرنطینه‌‌ای چین به جهت کنترل کرونا اشاره کرده‌اند.

بنابر این اخبار، شرکت نفت آرامکوی عربستان، قیمت نفت سبک عرب را برای فروش به آسیا در ماه دسامبر 40 سنت پایین آورد و 5.45 دلار بالاتر از شاخص منطقه‌ای به فروش می‌رساند. 

طبق نظرسنجی پنج منبع تجاری، پیش‌بینی شده بود که احتمال دارد شرکت آرامکو عربستان سعودی، قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود را در دسامبر، حدود ۳۰ تا ۴۰ سنت به ازای هر بشکه کاهش دهد.

بنا بر گفته منابع تجاری، با توجه به محدودیت بیشتر عرضه در بازار، احتمال دارد کاهش قیمت رسمی فروش کم باشد.

این منابع می‌گویند، عربستان سهم بزرگی از نفت خود را تحت قراردادهای بلندمدت به آسیا می‌فروشد و از جمله بزرگ‌ترین خریداران نفت عربستان ، چین، ژاپن، کره جنوبی و هند هستند.

پیش از این، عربستان با جو بایدن رئیس جمهورآمریکا، برای کمک به کاهش قیمت نفت توافق کرده بود؛ اما در ادامه، این سیاست را ادامه نداد. به اعتقاد برخی، بن سلمان به دنبال این است که با بالا نگه داشتن قیمت نفت، به بایدن ضربه سیاسی بزند.