به گزارش اکوایران، نتایج گزارشی از شرکت New World Wealth نشان می‌دهد ویتنام در طول دهه آینده شاهد شدیدترین رشد در ثروت خواهد بود، چراکه جایگاه آن به عنوان یک مرکز تولید جهانی درحال تقویت شدن است.

به گفته یک تحلیلگر این شرکت، پیش بینی می‌­شود این کشور آسیای جنوب شرقی طی 10 سال شاهد افزایش 125 درصدی در ثروت باشد، که بزرگ‌­ترین افزایش در ثروت بین کشورها براساس تولید ناخالص داخلی سرانه و تعداد میلیونرها خواهد بود.

ویتنام یک پایگاه تولیدی محبوب برای شرکت‌های بین المللی خودرو، الکترونیک، پوشاک و نساجی است. هند که قرار است تا سال 2027 به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود نیز با رشد 110 درصدی در ثروت در جایگاه دوم قرار خواهد داشت.

ویتنام که محل زندگی 19 هزار و 400 میلیونر است، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه به عنوان کشوری نسبتا امن تلقی می‌‌شود که به شرکت‌­ها انگیزه بیشتری برای ایجاد عملیات تولیدی می‌دهد.

موقعیت استراتژیک این کشور، به دلیل داشتن مرز زمینی با چین و نزدیک بودن به مسیرهای تجاری دریایی اصلی، هزینه پایین نیروی کار، و همچنین زیرساخت­‌هایی که از صادرات حمایت می‌کنند، همه ویتنام را به "مقصد اصلی" برای سرمایه‌گذاری بین المللی تبدیل کرده است.

رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام به دنبال کاهش تقاضای جهانی و توقف سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 به 5.05 درصد کاهش یافت، درحالی که در 2022 رشد 8.02 درصدی را تجربه کرده بود. بخش تولید یک­‌چهارم تولید ناخالص داخلی ویتنام را شکل می‌دهد.

تنها 10 سال قبل، تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور حدود 2190 دلار بود، اما طبق داده‌­های بانک جهانی با افزایش حدود دوبرابری به 4100 دلار رسیده است. ویتنام به سرعت درحال توسعه است و مردم از آن سود می­برند.

به گفته یک مدیرارشد سرمایه گذاری، ویتنام از تنش­‌های تجاری مداوم ایالات متحده و چین سود می­‌برد، به‌طوری که بسیاری از شرکت­‌های چندملیتی در راستان تنوع بخشی به پایگاه‌های تولیدی، تولید خود را به ویتنام نیز برده‌اند و این مساله سبب شده این کشور با سرمایه گذاری مستقیم خارجی قوی روبرو شود.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ویتنام در 2023  با 32 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 36.6 میلیارد دلار رسیده است.

این درحالی است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی منجر به مشاغل خوبی می‌شود که دستمزدهای مناسبی را پرداخت می‌کنند که میلیون‌ها نفر از مردم ویتنامی را قادر می سازد تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

به گفته یک اقتصاددان، داستان رشد ویتنام با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات پیش می‌­رود که توسط سه موج سرمایه گذاری مستقیم خارجی در در طول سه دهه هدایت شده است و این کشور اکنون روی موج چهارم قرار دارد.

اما برخی عوامل نیز وجود دارند که می‌توانند مانع رشد شتابان ویتنام شوند. نیروی کار کشور برای پاسخگویی به تقاضای فعالیت­‌های تولیدی پیچیده نیازمند آموزش بیشتری است.

طولانی شدت رکود اقتصاد جهانی نیز می‌تواند بر تقاضای مصرف کننده در بازارهای توسعه یافته تاثیر بگذارد که به نوبه خود می‌تواند بر بخش تولید و صادرات ویتنام اثرگذار باشد. هرگونه کاهش شدید در ارزش پول نیز می‌تواند مانع از موفقیت این کشور شود.