به گزارش اکوایران، پس از شروع درگیری‌ها با حماس، اقتصاد اسرائیل افت قابل توجهی را تجربه کرده است که در میان عمیق‌­ترین کاهش­‌ها در تولید اقتصادی آن قرار دارد، چراکه اوج گیری خشونت­‌ها کسب‌­وکارها را فلج کرده است و باعث فراخوانی بی‌سابقه نیروهای ذخیره شده است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سه ماهه چهارم 2023 برای اولین بار در طول دوسال گذشته کاهش یافته است، به‌طوری که طبق داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه 19.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش بسیار بدتر از نظرسنجی‌­های بلومبرگ بوده است که به‌طور میانگین کاهش 10.5 درصدی را پیش بینی می‌کرد.

گرچه شروع درگیری‌­ها از شتاب اقتصادی اسرائیل در اواخر سال 2023 کاسته است، اما تولید ناخالص داخلی آن برای کل سال همچنان 2 درصد بوده است که با پیش بینی بانک مرکزی مطابقت دارد.

این ارزیابی اولین آمار رسمی از اثرات مخرب جنگ بر تولید ناخالص داخلی اسرائیل است و میزان خسارت به اقتصادی 520 میلیارد دلاری را پس از شروع درگیری‌­ها در 7 اکتبر نشان می‌دهد. در کنار فراخوان نیروهای ذخیره که حدودا 8 درصد نیروی کار اسرائیل را کاهش داده است، جنگ منجر به محدودیت‌هایی شده است که با قرنطینه‌ها در طول دوران کرونا قابل قیاس است که سبب سقوط ناگهانی تولید، شوک به مصرف و خالی شدن مدارس، ادارات و سایت­‌های تولیدی شد.

بااین وجود، شوک­‌های اقتصادی ناشی از جنگ در سرزمین‌­های فلسطینی نیز بسیار مخرب بوده است، به‌طوری که به بحران انسانی درحال گسترش در غزه افزوده است. صندوق بین المللی پول اعلام کرد که این منطقه در سه ماهه چهارم سال گذشته با تقریبا فروپاشی کامل فعالیت اقتصادی مواجه شده است و تخمین می‌زند که تولید ناخالص داخلی تجمیعی غزه و کرانه باختری در سال 2023 حدود 6 درصد کاهش داشته باشد.

به گفته مقامات بهداشتی در منطقه تحت کنترل حماس، درطول حملات تلافی جویانه اسرائیل به غزه حدود 29 هزار نفر جان خود را از دست داده‌­اند. اسرائیل اما گفته است در صورتی که گروگان‌­ها آزاد نشوند حمله زمینی به شهر رفح را آغاز خواهد کرد.

اقدامات مقامات اسرائیلی اما سقوط بازار را مهار کرد چراکه بانک مرکزی متعهد شد تا 30 میلیارد دلار از ذخایر خود را برای حمایت از پول به فروش برساند.

باوجودی که درگیری‌­هایی در یمن و عراق نیز وجود داشته است، ترس‌­ها از گسترش جنگ در منطقه محقق نشده است. با این وجود، این تهدید که اسرائیل حملات زمینی خود را در غزه گسترش می‌دهد یا با لبنان وارد جنگ شود، همچنان اقتصاد آن را در معرض اختلالی عمیق تر قرار می‌­دهد.