به گزارش اکوایران، جرمی پاول رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که آمریکایی‌ها نباید قبل از ماه مارس منتظر کاهش نرخ­‌های بهره باشند چرا که مقامات برای اطمینان از اینکه تورم به سمت هدف 2 درصدی می­‌رود نیاز به داده‌­های اقتصادی بیشتری دارند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، او در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه شبکه سی‌بی‌اس تلاش کرد تا منطق کاهش‌­های احتمالی نرخ بهره را برای مخاطبان بیشتری توضیح دهد.

به گفته او، خطر اقدام زودهنگام این است که کاهش پایدار تورم به‌طور کامل انجام نشده باشد، و معلوم شود که برداشت‌­های بسیار خوبی که در طول شش ماه گذشته بدست آمده است شاخص‌­های حقیقی برای اینکه تورم براستی به کدام سمت حرکت می‌­کند نباشند. با این وجود، او تصریح کرد که تفکر فدرال رزرو این نیست، ولی کار سنجیده این است که فرصت بیشتری داده شود تا مشخص شود این داده‌ها همچنان حرکت پایدار تورم به سمت هدف 2 درصدی را تایید می­‌کنند.

رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که این احتمال وجود ندارد که «کمیته بازار باز فدرال» تا جلسه ماه مارس خود درباره مسیر تورم به این درجه از اطمینان برسد.

براساس گزارش خبرنگار این برنامه، پاول اعلام کرده است که اولین کاهش نرخ بهره احتمالا اواسط سال جاری انجام خواهد شد.

به دنبال پخش این مصاحبه، اوراق بهادار با سررسیدهای متفاوت با باز شدن بازار در آسیا افت کردند، چراکه سخنان پاول این احتمال را که سرمایه‌گذاران در قیمت‌گذاری خود مبنی بر کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره خطا کرده‌اند را تقویت کرد.

پاول همچنین اعلام کرد که انتظار نداشته است که سیاستگذاران پیش‌بینی خود از نرخ بهره سال 2024 را به‌طور قابل توجهی تغییر دهند، که در ماه دسامبر نشان داد که انتظار دارند نرخ بهره معیار تا پایان سال به 4.6 درصد برسد.

تنها چند روز پس از اینکه فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ‌های بهره را روی 5.25 تا 5.5 حفظ کند این مصاحبه به جرمی پاول فرصت داد تا با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند. سیاستگذاران روز چهارشنبه پایان کمپین تهاجمی خود برای افزایش نرخ‌های بهره را اعلام کردند، ولی این سینگال را نیز دادند که برای کاهش آنها عجله‌­ای ندارند.

درحالی که تورم در ماه‌­های جاری تاحد زیادی کاهش داشته است، پاول مکررا تاکید می‌کند که بانک مرکزی نیاز دارد قبل از کاهش هزینه­‌های استقراض داده­‌های بیشتری را مشاهده کند.

«معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم» تا پایان سال قبل به 2.6 درصد رسید که بسیار پایین‌تر از 7.1 درصد در اواسط سال 2022 است. درحالی که تورم همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی است، بازار کار آمریکا همچنان پررونق باقی مانده است. داده­‌های منتشر شده روز جمعه نشان داد که نرخ بیکاری در این کشور روی پایین‌ترین نرخ تاریخی خود باقی مانده است.

زمان چرخش سیاست‌ها چالش­‌هایی را برای فدرال رزرو ایجاد می­‌کند. افزایش سریع قیمت‌ها خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت، بر میزان محبوبیت جو بایدن تأثیر گذاشت و پاول و فدرال رزرو را وارد سیاست‌های سال انتخابات کرد. کاهش نرخ بهره در سال جاری فدرال رزرو را در معرض اتهامات جمهوری خواهان قرار می‌­دهد، مبنی بر اینکه بانک مرکزی در تلاش است با کمک به اقتصاد پیش از انتخابات به دموکرات‌­ها کمک کند.

قانونگذاران دموکرات، از جمله سناتور شرود براون و الیزابت وارن هفته گذشته نامه‌هایی ارسال کردند و از پاول خواستند تا نرخ بهره را کاهش دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز روز جمعه به شبکه فاکس بیزینس گفت که پاول را دوباره منصوب نخواهد کرد، باوجودی که در 2017 او را برای رهبری بانک مرکزی انتخاب کرد.

با اینحال، پاول تاکید کرد که مقامات فدرال رزرو سیاست یا انتخابات را در تصمیم گیری‌­های سیاستی خود لحاظ نمی‌کنند.