به گزارش اکوایران، با آماده شدن مقامات فدرال رزرو برای جلسه رو چهارشنبه به‌نظر می‌رسد رشد اقتصادی قوی ایالات متحده باور آن‌ها به اینکه می‌توانند برای کاهش نرخ بهره بیشتر وقت بگذارند را تقویت کرده است.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، "کمیته بازار باز فدرال" پس از تلاش طولانی برای مهار تورم، به احتمال زیاد به عدم تغییر نرخ بهره معیار روی قله 23 ساله آن 5.25 تا 5.5 درصد رای خواهد داد.

بااین وجود، این سوال باقی می‌­ماند که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تا چه اندازه درباره کاهش نرخ بهره در افق پیش‌رو صحبت خواهد کرد.

حدود نیمی از سرمایه گذاران روی کاهش نرخ بهره در جلسه ماه مارس فدرال رزرو حساب کرده‌­اند، ولی بسیاری از اقتصاددانان به اواخر بهار یا اوایل تابستان اشاره دارند.

نگرانی سیاستگذاران این است که یک کاهش حساب نشده به بازگشت فشارهای قیمتی منجر شود. کسانی که روی کاهش دیرتر نرخ بهره شرط بندی کرده‌اند معتقدند اقتصاد آمریکا آن‌قدر برای فدرال رزرو سالم است که می‌تواند این ریسک را با "بالا نگه داشتن نرخ‌­های بهره برای مدت طولانی‌تر" کاهش ­‌دهد.

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه چهارم 2023 رشد سالانه 3.3 درصدی را تجربه کرد که نشان دهنده پایانی قدرتمند برای سالی محسوب می‌شوند که بسیاری از اقتصاددانان گمان می‌کردند که آمریکا وارد رکود خواهد شد.

رشد کل سال نیز به 3.1 درصد رسید که بهترین عملکرد در میان اقتصادهای پیشرفته بزرگ محسوب می‌­شود.

به گفته یک مقام سابق فدرال رزرو، تا زمان شروع سال جدید هیچ چیز در داده‌ها نیست که نشان دهند اقتصاد در خطر قرار دارد؛ ولی رشد قوی و رونق بازار کار به این معنی ست که مقامات مجبور نیستند خیلی سریع عمل کنند.

یک اقتصاددان در مورگان استنلی که معتقد است اولین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن اتفاق می‌­افتد نیز می­‌گوید، نظرات مختلف درباره زمان بندی کاهش‌­ها نشان دهنده دیدگاه‌های مختلف درباره چشم انداز اقتصاد ایالات متحده است. به گفته او، برخی هنوز فکر می‌­کنند در 2024 اقتصاد وارد رکود می‌­شود و دیدگاه برخی دیگر این است که تورم درحال حاضر کاملا تحت کنترل است؛ انتظار ما "فرود نرم" اقتصاد است، ولی درجایی کاملا متفاوت با بازارها نیستیم، اگر درباره ماه ژوئن اشتباه کنیم، احتمالا کاهش نرخ بهره زودتر اتفاق خواهد افتاد نه دیرتر.

ناظران فدرال رزرو معتقدند که سیاستگذاران به جلسه‌ای که در آن کاهش نرخ‌­ها در راه است اشاره خواهند کرد. با اینحال، برای پاول دشوار است که نشانه‌­ای قوی از این حرکت بدهد، با توجه به اینکه تورم کل آمریکا از 3.1 درصد در ماه نوامبر به 3.4 درصد در ماه گذشته رسید. با اینحال معیاری که فدرال رزرو با دقت بیشتری دنبال می‌­کند؛ یعنی "تورم هزینه مصرف شخصی" در ماه گذشته به نرخ سالانه 2.9 درصد رسید.

بااین وجود، رئیس فدرال رزرو ممکن است همچنان برای رد کردن یک کاهش در بیستم ماه مارس تمایلی نداشته باشد، چراکه دو مجموعه دیگر از داده‌­های پرداخت‌­های غیر کشاورزی که شاخصی مهم برای سلامت بازار کار آمریکاست قرار است در این دوره منتشر شود.

گزارش "تورم هزینه مصرف شخصی" برای ماه ژانویه و دو مجموعه ارقام تورم کل در ماه های ژانویه و فوریه نیز قبل از جلسه ماه مارس منتشر می­‌شود.

موضوع دیگر که در جلسه فدرال رزرو روی میز قرار دارد کاهش سرعت "انقباض کمی" است. بانک مرکزی ایالات متحده هر ماه تا 60 میلیارد دلار اوراق قرضه و 35 میلیارد دلار سایر اوراق بهادار دولتی را صادر می‌کند. بااین وجود، دقایقی از جلسه ماه دسامبر نشان داد که برخی از اعضا احساس می‌کنند که سرعت انقباض کمی باید مورد بازنگری قرار گیرد. به گفته آن‌ها، کاهش شدید در استفاده وجوه بازار پول از تسهیلات خرید و فروش اوراق بهادر از بانک مرکزی می‌تواند نشان دهنده آغاز پایان یک دوره از نقدینگی فراوان باشد.