محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در این مراسم با بیان این‌که ما به دنبال مرجع شدن مرکز مبادله هستیم گفت: «ما مدل خودمان را دنبال می‌کنیم ولی از تجربیات بقیه استفاده میکنیم».

تو با تاکید مجدد بر این‌که آن‌ها به دنبال مرجع کردن نرخ مبادله برای ارز و هم‌چنین کنترل نوسان هستند گفت این کار را از طریق ابزارهای متنوع دنبال خواهند کرد؛ از جمله سواپ، ارزهای محلی و سلف.

او ادامه داد: ما با دستور دنبال شکل‌دهی به بازار نیستیم ما خواهان با ابزارهای مختلف این مشکل را حل کنیم.

البته او نیز در پایان این بخش از صحبت‌هایش تاکید کرد که به‌غیر از نوسانات ارزی، متغیرهایی چون پول، نقدینگی و بودجه از جمله عوامل تاثیرگذار بر شرایط کنونی کشور هستند.

عرضه درهم برای کنترل دلار

فرزین در تکمیل صحبت‌هایش گفت یکی از ابزارهای ما سواپ است که آن را شروع کرده‌ایم و از آن استفاده کرده‌ایم. ما از طریق سواپ توانسته‌ایم درهم را کنترل کنیم. شما به‌خوبی می‌دانید که درهم روی نرخ دلار خیلی تاثیر زیادی دارد. ما اخیرا آن‌قدر درهم عرضه کرده‌ایم که دیگر دهم هم نمی‌خرند. 

او ادامه داد: ابزار بعدی ما در مرکز مبادله، برای کنترل نرخ ارز، فروارد یا ابزار سلف است؛ فردایی، پس‌فردایی‌ای، شنبه‌ای. ما به دنبال این هستیم که علامت روبه‌جلو بدهیم. ما می‌خواهیم ریسک بارزرگانان را کاهش دهیم. 

فرزین افزود: ما قصد داریم از ارز محلی به‌جای دلار و یورو هم استفاده کنیم. مثل آن‌چه که در اربعین اتفاق افتاد. البته می‌دانم نوسانات ارز محلی، بسیار زیاد است . ولی با این حال می‌خواهیم با کشورهایی هم‌چون عراق ارز محلی را جایگزین یورو کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره رویداد امروز گفت: این اولین اوراق ارزی است که در ایران می‌فروشیم. البته ما قبلا در ترکیه اوراق ارزی فروخته‌‌ایم. اما این بار اول است که در ایران اوراق ارزی عرضه می‌کنیم. ما امیدوارم که منابع ارزی مطمئنی برای پروژه‌های‌مان تامین کنیم. 

ما قصد داریم ریسک آتی نرخ ارز را کاهش بدهیم و آن را از زمان‌های کوتاه شروع می‌کنیم  و تا سه الی شش ماه برسانیم.

نرخ بهره اوراق ارزی ۶ درصد

فرزین در جمع خبرنگاران در پاسخ به حدس‌و‌گمان‌ها درباره قیمت دلار به شوخی گفت: من شنیده‌ام که در پایان سال به ۶۰ هزار تومان برسد ولی ۶۵ را نشنیده‌ام!

او از اینجا به بحثی که در سخنرانی‌اش مطرح کرده بود برگشت و گفت: اگر خبرنگاران باور کنند که این مرکز مبادله مرجع است مردم نیز این را باور خواهند کرد. 

فرزین در پاسخ به پرسش اکوایران در خصوص این که «باتوجه به اینکه اینها اوراق هستند، اگر بازار نداشته باشند و نقل و انتقال نداشته باشند ، چه جذابیتی دارد که کسی خرید کند؟» گفت: سود این اوراق شش درصد (به یورو) است و این رقم به اندازه کافی مخاطبان را جذب خواهد کرد.

او تاکید کرد:‌ بر همین اساس هم در عرضه اولیه ۱۰۰ میلیون یورو اوراق به فروش رفته است.