به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در تابستان 1402، تورم تولیدکننده فصلی و سالانه «محصولات گاوداری صنعتی» نسبت به بهار کاهش یافته اما نرخ نقطه به نقطه این شاخص با افزایش روبرو شده است.

محصولات گاوداری صنعتی شامل 6 نوع دام، کود و شیر است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در تابستان سال جاری، «شیر» کمترین تورم تولیدکننده را در همه تواتر‌های فصلی،‌ نقطه به نقطه و سالانه داشته است.

از میان سایر اقلام، بالاترین تورم فصلی به «گاو تلیسه» اختصاص دارد. بالاترین نرخ نقطه به نقطه و سالانه این شاخص نیز به نام «گوساله نر زیر چهار ماه» ثبت شده است.

تورم تولیدکننده، موتور محرکه تورم مصرف‌کننده

تورم تولیدکننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. این مقایسه را می‌توان نسبت به فصل قبل، مدت مشابه در سال گذشته و سال قبل انجام داد؛ در این صورت، به ترتیب تورم تولیدکننده فصلی، نقطه به نقطه و سالانه حاصل می‌شود.

تورم تولیدکننده به نوعی نشانگر افزایش هزینه تولید است و به همین جهت افزایش آن می‌تواند منجر به افزایش قیمت محصولات در بازار مصرف‌ شود. به همین علت به تورم تولیدکننده، تورم پیشران نیز گفته می‌شود.

020828

ساز مخالف تورم نقطه‌ای تولید گاوداری‌ها با تواتر فصلی و سالانه

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از «شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری صنعتی» نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده فصلی محصولات گاوداری در تابستان 1402 به سطح 14.6 درصد رسیده که 5 واحد درصد نسبت به بهار کمتر شده است.

نرخ سالانه این شاخص نیز از 66.5 درصد در بهار امسال به 61.2 درصد در تابستان کاهش یافته است. در سمت دیگر ماجرا، تورم تولیدکننده نقطه‌ای محصولات گاوداری با افزایش مواجه شده و از حدود 45 درصد در بهار، به نزدیک 55 درصد در تابستان سال جاری رسیده است.

این ارقام مربوط به کل محصولات گاوداری صنعتی است و هر یک از اجزای این گروه، تورم‌های متفاوتی را در مبدا تولید خود تجربه کرده‌اند.

020828

صدرنشین گاوداری‌ها در تابستان 1402

گاوداری صنعتی 8 محصول اصلی دارد که شامل «گاو تلیسه»، «گاو شیری»، «گاو نر داشتی»، «گوساله پرواری»، «گاو حذفی شیری»، «گوساله نر زیر چهارماه»، «شیر» و «کود» است.

بالارفتن هزینه تولید و نگهداری این محصولات باعث می‌شود که قیمت گوشت و محصولات مرتبط با گاو مثل شیر و کود در بازار مصرف نیز افزایش یابد. به همین جهت رصدکردن تغییرات آن اهمیت دارد.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان 1402، بالاترین تورم تولیدکننده فصلی 41.4 درصد بوده که مربوط به «گاو تلیسه»‌ است. بالاترین نرخ نقطه به نقطه و سالانه این شاخص نیز به نام «گوساله نر زیر چهار ماه» ثبت شده است.

به بیان دقیق‌تر، در تابستان 1402هزینه تولید «گوساله نر زیر چهار ماه» 173.1 درصد نسبت به تابستان 1401 افزایش یافته است. همچنین، میانگین این هزینه‌ها در چهار فصل منتهی به تابستان امسال، 108.6 درصد نسبت به چهار فصل منتهی به تابستان سال گذشته بیش‌تر شده است.

شیر؛ قعرنشین گاوداری‌ها در دومین فصل امسال

کمترین تورم تولیدکننده در تابستان امسال به «شیر» اختصاص دارد. تورم فصلی این محصول در تابستان 1402 به 4.3 درصد رسیده در حالی که در بهار 16.7 درصد بوده است. نرخ نقطه به نقطه این محصول نیز از 27.2 درصد در بهار به 24.3 درصد در تابستان رسیده است. در نهایت، تورم تولیدکننده سالانه شیر در دومین فصل سال جاری 47.2 درصد برآورد شده که 18.3 واحد درصد کمتر از این نرخ در فصل بهار است.

020828