به گزارش اکوایران، مرکز آمار تازه‌ترین داده‌های تورم تولیدکننده بخش صنعت را منتشر کرده است. بر اساس این اطلاعات، در تابستان 1402 تورم تولیدکننده نقطه‌ای و سالانه نسبت به فصل بهار افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ فصلی این شاخص با کاهش مواجه شده است.

شواهد آماری حاکی از آن است که در تابستان 1402، زیربخش «کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» بیش‌ترین و زیربخش «ساخت سایر مصنوعات» کمترین تورم تولیدکننده «فصلی» را تجربه کرده‌ است.

همچنین، زیربخش‌های «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده» و «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح تورم تولیدکننده «نقطه به نقطه» و «سالانه» را به نام خود ثبت کرده‌اند.

شاخصی برای پیش‌بینی تورم مصرف‌کننده 

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که در 3 تواتر «فصلی»، «نقطه به نقطه» و سالانه ارائه می‌شود. این نوع از تورم نشان‌ می‌دهد که قیمت کالاهای صنعتی بلافاصله پس از تولید و از درب کارخانه چقدر افزایش یافته است.

بنابراین، این شاخص افزایش قیمت اقلام صنعتی را پیش از رسیدن به بازار نشان می‌دهد و می‌تواند روی قیمت بازاری کالاها اثرگذار باشد. از همین رو، به تورم تولیدکننده، «تورم پیشران» یا «پیش‌بینی‌کننده» نیز گفته می‌شود.

020821

کاهش تورم پیشران فصلی بخش صنعت در تابستان 1402

تواتر «فصلی» این شاخص نشان می‌دهد که قیمت اجناس صنعتی در بدو تولید چند درصد نسبت به فصل قبل افزایش یافته است. آخرین آمار بدست آمده در این خصوص، مربوط به تابستان 1402 است که تورم تولیدکننده فصلی بخش صنعت در آن برابر با 7.1 درصد برآورد شده و نسبت به فصل بهار 2.2 واحد درصد کاهش یافته است.

از میان زیربخش‌های صنعت، بیش‌ترین تورم فصلی برای گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» بوده است. در مقابل، کمترین سطح این نرخ در گروه «ساخت سایر مصنوعات» دیده شده است.

بررسی‌های دقیق‌تر حاکی از آن است که تورم تولید این بخش در تابستان سال 1401 منفی 2.3 درصد بوده است. به بیان دیگر، در تابستان سال قبل قیمت محصولات صنعتی از درب کارخانه ارزان‌تر از بهار 1401 بوده است. حال با این که تورم فصلی در تابستان امسال نسبت به بهار امسال کاهش یافته اما همچنان مثبت است و تنها از سرعت افزایش آن کاسته شده است.

افزایش تورم پیشران نقطه‌ای بخش صنعت به بالای 35 درصد

تواتر نقطه به نقطه تورم تولیدکننده حاصل تقسیم میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان بخش صنعت در تابستان 1402 بر میانگین این قیمت در تابستان 1401 است. این نرخ در تابستان امسال به 37.6 درصد رسیده که حاکی از افزایش 12 واحد درصدی نسبت به بهار 1402 است. 

شواهد آماری نشان می‌دهد که گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» و گروه «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را در تابستان 1402 به ثبت رسانده‌اند. 

همراهی تورم تولید سالانه بخش صنعت با رفتار نقطه‌ای آن

تورم تولیدکننده سالانه نشان می‌دهد که میانگین قیمت تولید اقلام صنعتی در چهار فصل منتهی به تابستان 1402 چند درصد نسبت به میانگین این قیمت‌ها در چهار فصل منتهی به تابستان 1401 تغییر کرده است.

این نرخ در تابستان امسال به 29.2 درصد رسیده در حالی که در بهار برابر با 27 درصد بوده است. بنابراین در دومین فصل امسال، تورم تولید سالانه در بخش صنعت با افزایش مواجه شده است.

ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بالاترین و پایین‌ترین تورم تولید سالانه به ترتیب به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌‌بندی نشده» و گروه «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» اختصاص دارد.

020821