به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از تورم مهرماه ۱۴۰۲، تورم ماهانه در بخش کالاها نسبت به شهریور ماه کاهش یافته است. این در حالی است که تورم ماهانه مهر امسال در بخش خدمات رشد بالایی نسبت به تورم ماهانه شهریور داشته است. 

بررسی تورم در انواع کالاها نشان می‌دهد تورم ماهانه در مهرماه سال جاری نسبت به شهریور ماه در کالاهای بادوام و کم دوام افزایشی بوده است. همچنین شواهد حاکی از آن است که تورم کالاهای کم‌دوام در سطح بالاتری نسبت به سایر انواع کالاها قرار گرفته است. از سوی دیگر تورم ماهانه کالاهای بی‌دوام در مهر ماه امسال نسبت به شهریور ماه روند کاهشی را طی کرده است.

آمار تورم برای کالاها و خدمات در هر ماه ارائه می‌شود. اما مرکز آمار ایران تورم را به تفکیک هر یک نیز منتشر می‌کند. تورم در گروه کالاها به تفکیک بیشتری نیز ارائه می‌شود.

طبق گزارشات مرکز آمار کالاها به سه گروه بادوام، بی‌دوام و کم دوام تقسیم می‌شوند. کالاهای بادوام در حقیقت کالاهایی هستند که بیشتر از یک سال عمر می‌کنند و عموما تعداد دفعات خرید آن‌ها در طول سال کم است. یخچال و تلویزیون مثال‌هایی از کالاهای بادوام محسوب می‌شوند. کالاهای کم دوام نیز همانند کالاهای بادوام معمولا بیشتر از یکسال عمر می‌کنند اما دفعات خرید آنها کمتر است برای مثال می‌توان پوشاک و کفش را از این جنس کالاها دانست.

در سمت دیگر کالاهای بی‌دوام قرار دارند که هر کالایی به جز کالاهای کم دوام و بادوام را شامل می‌شوند. این کالاها عموما کمتر از یک سال عمر می‌کنند.

photo_2023-10-31_12-33-28

ریزش تورم کالاها در مهر امسال

شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه کالاها در مهر ماه نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاها از ۱.۴ درصد در شهریور سال جاری به ۱.۱ درصد در مهر امسال رسیده است.

بررسی تورم کالاها به تفکیک، گویای آن است که تورم ماهانه کالاهای بادوام و کم دوام نسبت به شهریور ماه امسال رشد داشته در حالیکه تورم کالاهای بی‌دوام نسبت به شهریور ماه کاهش داشته است.

بر این اساس تورم کالاهای بادوام در شهریور ماه منفی ۰.۱ درصد بوده که به ۰.۶ درصد در مهرماه افزایش یافته است. تورم کالاهای کم دوام نیز از ۲.۱ در شهریور به ۲.۹ در مهرماه رشد کرد.

همانطور که گفته شد یکی دیگر از انواع کالاها، کالاهای بی دوام است. تورم ماهانه این کالاها از ۱.۵ درصد در شهریور ماه سال جاری به ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهد تورم ماهانه در مهرماه امسال بیشتر به کالاهای با عمر بالای یک سال برخورد کرده است. به طوریکه بیشترین میزان تورم ماهانه برای کالاهای کم‌دوام بوده است.

تورم ماهانه خدمات ۱.۲ واحد درصد پرید

آمارهای تورم ماهانه خدمات نشان می‌دهد تورم ماهانه خدمات در شهریور ماه امسال ۲.۸ درصد بوده که با رشد ۱.۲ واحد درصدی به ۴ درصد در مهرماه امسال رسیده است. به بیان دیگر می‌توان گفت قیمت خدمات در مهر ماه ۴ درصد افزایش پیدا کرده است.