به گزارش اکوایران، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود درمورد وضعیت اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا پیش‌‌بینی کرده که رشد اقتصادی و رشد اقتصادی سرانه ایران در سال 2024 کاهش خواهد یافت.

آخرین آمار ارائه شده در داخل کشور از رشد اقتصادی مربوط به بانک مرکزی است که سطح این شاخص در بهار امسال را 6.2 درصد اعلام کرده است.

طبق گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی سرانه ایران در سال 2023 معادل با 3.4 درصد تخمین زده شده است.

رشد اقتصادی ایران در سال آینده

رشد اقتصادی به معنای میزان افزایش حجم اقتصاد در یک بازه زمانی مشخص است و به درصد بیان می‌شود. آمار رسمی این شاخص در ایران توسط مرکز آمار و بانک مرکزی ارائه می‌شود. بانک جهانی، یکی از مراجع ارائه آمار معتبر است که در سطح جهانی فعالیت می‌کند. این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «مشاغل و دستمزدها در خاورمیانه و آفریقای شمالی در زمان بحران» اطلاعاتی در خصوص رشد اقتصادی ایران منتشر کرده است.

در بخشی از این گزارش اشاره شده که رشد اقتصادی حقیقی ایران در سال 2021 برابر با 4.7 درصد بوده است. این نرخ در سال 2022 به 3.8 درصد رسیده است.

تخمین بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران تا پایان سال جاری میلادی 4.1 درصد بوده است. این مرکز پیش‌‌بینی کرده که در سال 2024 سطح رشد اقتصادی ایران کاهش یافته و به 3.5 درصد خواهد رسید.

آخرین آماری که از مراکز داخل ایران در خصوص رشد اقتصادی منتشرشده مربوط به گزارش بانک مرکزی در بهار 1402 است که سطح این شاخص را 6.2 درصد اعلام کرده بود.

photo_2023-10-06_12-45-19

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی سرانه در 2024

از دیگر شاخص‌های اقتصادی بررسی‌شده در گزارش بانک جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی سرانه است. اگر کل تولیدات داخلی کشور را به جمعیت تقسیم کنیم، تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد به دست می‌آید که به آن سرانه می‌گویند. رشد اقتصادی سرانه نشان می‌دهد که این شاخص چقدر تغییر کرده است.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، رشد اقتصادی سرانه ایران در سال 2022 برابر با 3 درصد بوده است. این مرکز تخمین زده که سطح رشد اقتصادی سرانه ایران در انتهای سال جاری میلادی به 3.4 درصد برسد. بانک جهانی پیش‌‌بینی کرده که رقم این شاخص در سال 2024 کاهش یافته و به 2.7 درصد خواهد رسید.