به گزارش اکوایران، در ماه‌های اخیر تورم ماهانه دهک‌ها نوساناتی داشت و بعد از کاهشی که در تیر تجربه کرد، مجددا در مرداد روند افزایشی به خود گرفت. به همین بهانه، تورم ماهانه دهک‌های هزینه‌ای در مرداد 1402 و 1401 با هم مقایسه شده و نشان داده شده که به طور کلی سطح تورم ماهانه در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته بالاتر رفته است.

در مرداد 1401، دهک اول کمترین و دو دهک آخر، بیشترین تورم ماهانه را رقم زدند. در مرداد 1402 نیز کمترین تورم ماهانه برای دهک دهم و بالاترین رقم این نرخ برای دهک پنجم ثبت شده است.

روایت افزایش قیمت‌ها به زبان تورم ماهانه

برای ارائه میزان افزایش قیمت‌ها در هر زمان، روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها ارائه نرخ تورم ماهانه است. این شاخص نشان می‌دهد که میانگین تغییر قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در یک ماه چقدر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

برای مثال، تورم ماهانه مرداد 1401 نشان می‌دهد که خانوارها در کل کشور به طور میانگین برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات در مرداد سال گذشته، 2 درصد بیش‌تر از تیر آن سال هزینه کرده‌اند. این در حالی است که مردم برای خرید همان اقلام در مرداد 1402 به میزان 2.45 درصد بیش‌تر از تیر 1402 متحمل هزینه شده‌اند. بنابراین نرخ تورم ماهانه مرداد ماه در سال جاری از سال گذشته بالاتر بوده است.

البته این نرخ برای دهک‌های هزینه‌ای به طور یکسان توزیع نشدهاست. اگر خانوارهای کشور را بر اساس هزینه‌ای که دارند از کمترین به بیش‌ترین مقدار ردیف کنیم و هر 10 درصد را در یک گروه قرار دهیم، دهک‌های هزینه‌ای تشکیل می‌شوند. به این ترتیب، دهک اول نماینده فقیرترین و دهک دهم نماینده ثروتمندترین خانوارهای جامعه است.

تورم

افزایش سطح تورم ماهانه مرداد در همه دهک‌ها

بنظر می‌رسد علی‌رغم تجربه مقطعی کاهش تورم در ماه‌های اخیر، هنوز این شاخص به آرامشی که باید نرسیده است. برای مثال اگر تورم ماهانه مرداد امسال را با همین شاخص در مرداد سال گذشته مقایسه کنیم دیده می‌شود که به طور کلی سطح تورم ماهانه در ماه مرداد در سال 1402 افزایش یافته است. در دومین ماه تابستانی سال گذشته این نرخ برای میانگین کشوری 2 درصد بوده اما در مرداد امسال به 2.45 درصد رسیده است.

در مرداد 1401 هر چه از دهک‌های پایین به سمت دهک‌های بالا حرکت می‌کردیم تورم ماهانه افزایش می‌یافت به طوری که این نرخ برای دهک‌های اول، ششم و دهم به ترتیب برابر با 1.5 درصد، 1.9 درصد و 2 درصد ثبت شده است. این درحالی است که در مرداد 1402، تورم‌ ماهانه بالاتر بیشتر برای دهک‌های میانی بوده است. برای مثال این نرخ برای دهک‌های اول، ششم و دهم به ترتیب به 2.36 درصد، 2.57 درصد و 2.2 درصد رسیده است.

مقایسه تورم ماهانه دهک ها در مرداد ماه دو سال گذشته نیز نشان می دهد تورم ماهانه سه دهک اول در مرداد 1402 به میزان 0.9 واحد درصد از این نرخ در مرداد 1401 بالاتر ثبت شده است. در مقابل، تورم ماهانه دهک دهم در مرداد امسال تنها 0.2 واحد درصد بیشتر از مرداد سال قبل رقم خورده است. بنابراین اگر مبنای بررسی تورم ماهانه مرداد سال جاری و سال گذشته باشد، می‌توان گفت که بیشترین افزایش نرخ برای سه دهک ابتدایی اتفاق افتاده است.