به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود در تازه‌ترین گزارش از وضعیت اقتصاد هند، این کشور به لطف رشد بخش خدمات و بهبود تولید، در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد. طبق تخمین‌ها، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2023 و در مقایسه با سال گذشته میلادی، 7.8 درصد (هفت و هشت دهم درصد) رشد کرده است؛ آماری که سریع‌ترین رشد تولید ناخالص داخلی هند در یک سال اخیر است و از افزایش 6.06 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه منتهی به مارس 2023 نیز فراتر رفته است.

بلومبرگ نوشت، رشد مداوم تولید ناخالص داخلی سومین اقتصاد بزرگ آسیا باعث شده مقامات هند قادر باشند پیش از برگزاری چندین انتخابات ایالتی، با تورم مبارزه کنند. بانک مرکزی هند نیز تغییری در نرخ بهره ایجاد نکرد و به بانک‌ها دستور داده با نقدینگی مازاد مقابله و آن را حذف کنند. دولت هند هم برای برخی اقلام غذایی، محدودیت صادرات وضع کرده است.

به گفته «راهول باجوریا» - یکی از اقتصاددان‌های بانک چندملیتی «بارکلیس» (Barclays Plc)، این آمار نشان می‌دهد که تقاضای داخلی در هند باعث ادامه رشد بیشتر می‌شود، حتی اگر صادارت با کندی روبه‌رو شود.

از سوی دیگر، با جهش تورم خرده‌فروشی به 7.44 درصد (هفت و 44 صدم درصد) در جولای که بالاترین میزان در 15 ماه گذشته است، احتمال افزایش نرخ بهره در هند وجود دارد. این میزان از تورم می‌تواند بدون تغییر بماند چراکه باران‌های موسمیِ ژوئن تا سپتامبر و شرایط آب‌وهوایی خشک ایجاد شده توسط پدیده «اِل نینو»، بر تولید محصولات کشاورزی و قیمت غذا در پرجمعیت‌ترین کشور جهان تأثیرگذار است.

اقتصاددان‌ها همچنین پیش‌بینی رشد 6.1 درصدی (شش و یک دهم درصدی) برای سال مالی منتهی به مارس 2024 ارائه داده‌اند که پایین‌تر از تخمین 6.5 درصدی (شش و نیم درصدی) بانک مرکزی هند است.

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، هتل‌ها و صنایع حمل‌و‌نقل هند در حال گسترش هستند و می‌‎توانند کسب‌وکارهای بیشتری برای بخش خدمات این کشور به ارمغان بیاورند. بخش خدمات هند بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود.

طبق تحلیل «بلومبرگ اِکونومیکس»، رشد تولید ناخالص داخلی هند در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2023، احتمالا به دلیل افزایش قابل‌توجه تولید بوده است. همچنین کاهش هزینه‌های مواد خام در کنار افزایش هزینه‌های زیرساختی عمومی و مشوق‌های دولتی، احتمالاً منجر به افزایش فعالیت‌های صنعتی در هند شده است.

طبق اعلام معاون اجرایی «اکسیس بانک» واقع در هند، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال مالی منتهی به مارس 2024، حدود 6.4 درصد (شش و چهار دهم درصد) خواهد بود که یکی از بهترین آمارها در میان اقتصادهای برتر جهان است.