به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت صنعت ایران؛ در فروردین ماه شاهد کاهش شدید رشد تولید در کشور بوده ایم به گونه که رشد تولید صنعتی در کشور از بالای 9 درصد در اسفند سال گذشته به کانال 5 درصد رسیده است. بررسی ها نشان می می دهد رشد تولید در شرکت های بزرگ در نخستین ماه سال جاری نسبت به اسفند گذشته کاهش یافته و به محدوده صفر درصد رسیده است. همچنین رشد تولید در شرکت های متوسط نیز در فروردین ماه نسبت به ماه پایانی سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است.

اما بر خلاف شرکت های بزرگ و متوسط که رشد تولید در آنها کاهشی بوده، رشد تولید شرکت های کوچک در نخستین ماه 1402 صعودی و افزایشی بوده است. به بیان دیگر در فروردین ماه امسال هرچه شرکت ها و بنگاه های تولیدی بزرگ تر بوده اند رشد تولید شان کمتر و هرچه صنایع کوچک تر بوده، رشد تولید در ان ها بالاتر بوده است.

صنایع را می توان بر اساس اندازه ان ها به سه دسته تقسیم کرد؛ بنگاه های بزرگ، متوسط و کوچک. بنگاه های بزرگ به واسطه اینکه به منابع مالی و تسهیلات نظام بانکی دسترسی راحت تری دارند و همچنین در بازار هایی فعالیت می کنند که شکل انحصاری یا عموما شبه انحصادی داشته، به رانت ها و امتیازات نسبت به سایر بنگاه ها دسترسی متفاوتی دارند. از طرفی به این علت که این بنگاه ها سهم بالایی از اقتصاد کشور دارند، نوسانان تولید ان اثر بالایی بر نوسانات شاخص کل می گذارد. برای طبقه بنده بنگاه ها به اندازه فروش ان ها پرداخته شتده، بنگاه هایی که در دو سال اخیر جز 20 درصد بالای فروش در کشور بوده اند جز بنگاه های بزرگ، 40 درصدی که کمترین فروش را داشته در رده بندی بنگاه های کوچک و مابقی در گروه بنگاه های متوسط قرار گرفته اند.

Untitled