​به گزارش اکوایران، روز شنبه، بایدن قبل از سوار شدن به هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور به خبرنگاران گفت: ما هنوز به نقطه بحران نرسیده‌ایم؛ اما هنوز تصمیم نهایی در مورد تغییراتی که می‌توانیم انجام دهیم را نیز نگرفته‌ایم.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، مذاکرات کاهش بودجه بین کاخ سفید و رهبران کنگره پس از آنکه نشست روز جمعه بایدن و کوین مک‌کارتی - رئیس کنگره آمریکا - تا هفته آینده به تعویق افتاد، در پایان هفته ادامه داشت و هر یک از طرفین گفتند که این نشانه‌ای از پیشرفت است.

خطر نکول

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داده است که پول خزانه‌داری برای پرداخت بدهی‌های دولت در اوایل ژوئن یا هفته‌های بعد از آن تمام خواهد شد.

روز جمعه، خزانه‌داری اعلام کرد که در تاریخ ۱۰ می، تنها 88 میلیارد دلار در غالب تدابیر فوق‌العاده برای کمک به پرداخت صورت‌حساب‌های دولت داشته است. این میزان از حدود 110 میلیارد دلار هفته گذشته کمتر بوده و به این معنی است که هنوز بیش از یک‌چهارم از 333 میلیارد دلاری که خزانه‌داری می‌تواند در غالب تدابیر فوق‌العاده برای جلوگیری از نکول استفاده کند، هنوز در دسترس است.

یلن در دو هفته آینده کنگره را در جریان آخرین وضعیت نزدیک‌بودن آمریکا به عدم پرداخت تعهدات مالی خود قرار خواهد داد. یلن همچنین از ایده افزایش شدید سقف استقراض دولت دفاع کرد.

روز شنبه، یلن در مصاحبه‌ای با بلومبرگ‌نیوز گفت: نمی‌خواهم تاریخ دقیقی برای جلسه توجیهی کنگره تعیین کنم؛ اما این جلسه قطعا در دو هفته آینده برگزار خواهد شد.

پس از اینکه پیش‌بینی‌های به‌روزرسانی‌شده دفتر بودجه کنگره نشان داد که بدهی ایالات متحده تا پایان سال 2033 به 119 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید که بالاترین رقم در تاریخ ایالات متحده است، وزیر خزانه‌داری به نگرانی‌ها درباره سطح استقراض فدرال پاسخ داد.

یلن گفت: ما طرح کاهش 3 تریلیون دلاری کسری بودجه را طی 10 سال پیشنهاد کردیم و بودجه پیشنهادی ما در مسیر مالی معقولی قرار دارد. البته بدهی زیاد می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، به خصوص اگر نرخ بهره در بلندمدت بالا بماند.

یلن این مصاحبه را در پایان سفر خود برای مذاکرات سه‌روزه با وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای گروه هفت انجام داد. در این نشست، مقامات کشورهای گروه ۷ در مورد تغییر زنجیره تأمین جهانی، تحریم‌ها علیه روسیه و سایر موضوعات بحث گفتگو کردند. یلن نیز دائما توسط رسانه‌ها و همتایانش در مورد سایه بحرانی که بر سر ایالات متحده وجود دارد، مورد سؤال قرار گرفت.

در روز جمعه، او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت که اگر کنگره سقف بدهی را به موقع افزایش ندهد، ایالات متحده مجبور خواهد شد از پرداخت برخی تعهدات خود چشم‌پوشی کند. او گفت که هنوز هیچ طرحی در مورد اولویت یا نحوه اولویت‌دادن برخی پرداخت‌ها به بایدن ارائه نشده است و تنها راه حل خوب افزایش سقف استقرض است.

او در مصاحبه روز جمعه گفت: ما باید برخی از پرداخت برخی تعهدات نکول کنیم، چه پرداخت سود اوراق خزانه‌داری و چه بدهی‌های تأمین اجتماعی. این کاری است که آمریکا از سال 1789 انجام نداده است.

ریسک مستغلات

در مصاحبه روز شنبه، یلن نه تنها به دلیل مسئله سقف بدهی، بلکه به دلیل افزایش نرخ بهره و وخامت وضعیت بخش املاک تجاری، ابراز احتیاط کرد.

او در مورد وام به فعالان بخش مستغلات تجاری گفت: استانداردهای وام‌دهی بانک‌ها نسبتا محافظه‌کارانه بوده است؛ اما از سوی دیگر، شاهد شوک بزرگی به تقاضای املاک تجاری به خاطر کرونا بودیم و از طرفی نیز نرخ بهره زیاد را تجربه کردیم.

او گفت که انتظار دارد رگولاتورها با با احتیاط به این مسئله نگاه کرده و این وظیفه نیز نظارت مستمر را می‌طلبد.. او افزود: فکر نمی‌کنم این یک ریسک بزرگ برای ثبات مالی باشد.