به گزارش اکوایران، آنطور که بلومبرگ نوشته، این انتظار وجود دارد که «جو بایدن» - رئیس‌جمهور ایالات متحده - در ماه آینده به خاطر نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی آمریکا، سرمایه‌گذاری در چین را محدود کند.

این نگرانی‌ها درست و منطقی به نظر می‌رسد ولی قدرت خودکامگی را به دولت فدرال درباره جریان‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی واگذار می‌کند.

احتمالا آنچه گزارش خواهد شد، محدودیت سرمایه‌گذاری در هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را پوشش می‌دهد و در طرف عرضه بر ریسک سرمایه‌‌گذاری می‌افزاید و بر سهام خصوصی، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعمال می‌شود.

محدودیت جریان سرمایه‌گذاری در چین مشکلات مشابهی به وجود خواهد آورد. اگرچه در ظاهر به مسائل امنیت ملی پرداخته می‌شود، ولی در اصل به قوه مجریه اجازه داده می‌شود تا هم کشورهای خارجی را از نظر اقتصادی مجازات کند و هم سرمایه‌گذاران داخلی را محدود سازد.

جلوگیری از سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های چینی که ممکن است فناوری‌های مرتبط با امنیت ملی آمریکا را تولید کنند، می‌تواند یک چالش لجستیکی نیز باشد. فناوری‌های مورد نظر چگونه تعریف خواهند شد و ممنوعیت‌ها چگونه اعمال می‌شوند؟

کالاها و محصولات زیادی به نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی ارتباط پیدا می‌کنند و در این دسته گنجانده می‌شوند. آیا می‌توان سرمایه‌گذاران را ملزم کرد در مورد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بررسی‌های لازم و کافی انجام دهند تا به این فناوری‌های همه‌گیر ارتباط پیدا نکنند؟ چطور می‌توانند مطمئن شوند که سرمایه‌گذاری‌هایشان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با هوش مصنوعی چینی ارتباط برقرار نمی‌کند، این احتمال وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران از چین خارج شوند.

در چین نرخ پس‌انداز بالاست؛ به همین خاطر سرمایه کافی برای تامین سرمایه وجود دارد و محدود کردن سرمایه‌گذاری آمریکا در این کشور، به توقف پیشرفت علمی چین کمک زیادی نخواهد کرد. مسأله مهم‌تر از سرمایه‌گذاری، دانش و تخصصی است که در حال حاضر چین خدمات لازم را از شرکت‌های بریتانیایی و آمریکایی خریداری می‌کند.

بهتر است ایالات متحده منابعی را برای محدود کردن جاسوسی چین یا ارتقاء زنجیره‌های عرضه و تامین سیستم‌های تسلیحاتی ایالات متحده اختصاص دهد و مسدود کردن دسترسی چین به تسلیحات کلیدی باید در اولویت باشد.

 در شرایطی که ایالات متحده نه به چین اعلام جنگ کرده و نه دلایل منطقی برای این اقدام دارد، چنین فرمانی منعکس‌کننده رفتار جنگی است.

نویسنده مقاله تاکید می‌کند که اگرچه با بهتر شدن رفتار آمریکا رفتار چین خوب نخواهد شد، ولی چنین اقداماتی خطرات ناشی از توسعه‌طلبی چینی‌ها را متوقف نمی‌کند. خلاءهای قابل توجهی در محدودیت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود چین هم سرمایه و هم تخصص را از کشورهای دیگری مانند کره جنوبی، تایوان و بریتانیا جذب کند.

در نهایت، باز بودن بازارهای مالی آمریکا و حرکت آزاد سرمایه که در ایالات متحده وجود دارد دو عامل اصلی تبدیل دلار به ارز اول ذخیره کشورهای جهان است که نفوذ ایالات متحده را افزایش داده و به کنترل نفوذ چین کمک کرده است، محدودیت‌های آمریکا می‌تواند علیه مزیت‌های کشور در برابر چین باشد.

چین در کنار آمریکا جهت کلی بازارها را تعیین می‌کند. نفت دومین کاهش هفتگی خود را پس از گزارش‌های ناامید کننده فعالیت‌های تولیدی چین ثبت کرد ولی تمرکز فعلی بازارها بر اقدامات بعدی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از جمله فدرال رزرو است و این دو رقیب بزرگ در بازارهای مهم نقش‌آفرینی می‌کنند.