به گزارش اکوایران اصلی ترین علت مثبت شدن رشد اقتصادی در چند فصل گذشته، دوران رکودی بوده که بین سال های 97 تا 99 در کشور تجربه شده بود. علی رغم اینکه در هشت فصل گذشته نرخ رشد در کشور مثبت بوده، هنوز تولید ناخالص داخلی کشور به میزان سال 96 نرسیده است.

حجم ارزش افزوده حقیقی اقتصاد ایران در تابستان سال 96 حدود 202 هزار میلیارد تومان بوده، این در حالیست که در تابستان امسال این رقم حدود 197 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به عبارت با وجود 2 سال متوالی نرخ رشد مثبت، تولید ناخالص فصلی ایران نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان پایین از سطح سال 96 است. این امر نشان می‌دهد در چند فصل اخیر صرفا مشغول پر کردن ظرفیت های خالی شده گذشته بوده ایم.

بنا به آخرین داده های متتشر شده مرکز آمار از تولید ناخالص داخلی؛ رشد اقتصادی در زمستان سال 99 و بهار سال 1400 به ترتیب 6.6 درصد و 6.9 درصد به ثبت رسیده است. از تابستان و پاییز سال گذشته نرخ رشد به کانال 4 درصد رسید، این نرخ در بهار امسال نیز تکرار شد و همانگونه که گفته شد این شاخص در تابستان به کانال 2 درصد هم رسیده است. البته نرخ رشد اقتصادی در پاییز با کمی افزایش نسبت به تابستان به 2.8 درصد رسیده، اما در حالت کلی در یک محدوده قرار دارند.

به بیانی نرخ رشد طی گذشت شش فصل از حدود 7 درصد به نزدیکی 2 درصد رسیده، بر همین اساس می توان گفت که نرخ رشد اقتصادی در ایران روندی نزولی داشته و احتمالا این روند در ادامه 1401 هم تکرار شده است.

اقتصاد ایران با پر کردن ظرفیت های خالی شده دوران رکود، در چند فصل اخیر رشد های مثبتی را به ثبت رسانده است. روندی نزولی رشد نشان از اشباع شدن این ظرفیت ها دارد، چنانچه بخواهیم در ادامه شاهد رشد های مثبت باشیم بایستی ظرفیت های جدیدی شکل بگیرد که با توجه به وضعیت وخیم انباشت سرمایه این امر دور از دسترس است.

photo_2023-03-15_08-50-02