به گزارش اکوایران، سدی غنا دومین ارز جهان از نظر بدترین عملکرد است. پس از آنکه این کشور غرب آفریقا ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای بازسازی دوباره بدهی‌های دوجانبه خارجی را از دست داد، نتوانست کمک‌های خارجی را دریافت کند و گرفتار دردسرهای بیشتری شد.

«کن افوری آتا» - وزیر دارایی غنا - امید داشت تا پایان فوریه بتواند با طلبکاران به توافقات بازسازی بدهی‌ها برسد. این توافق به بازسازی مجدد بدهی‌ها به غنا کمک می‌کرد تا واجد شرایط دریافت کمک سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول شود. تا کنون غنا تنها در مبادله بخشی از بدهی‌های داخلی موفق بوده است.

سدی - واحد پول غنا - در سال ۲۰۲۳ بیست و یک درصد در برابر دلار کاهش پیدا کرده که پس از پوند لبنان بدترین عملکرد در میان صد ارزی است که توسط بلومبرگ ردیابی می‌شود. با این حال مهلت از دست رفته به طور خودکار مذاکرات را از دسترس خارج نمی‌کند ولی بدهی غنا از دارندگان اوراق قرضه ارزهای خارجی تا اتحادیه‌های کارگری قابل توجه است.

«کوکو آرکوه کوموسون» - اقتصاددان گروه دیتابانک - در یک تماس تلفنی گفت: تا زمانی که پیشرفت قابل توجهی در بازسازی بدهی‌ها وجود نداشته باشد سدی همچنان بی‌ثبات خواهد بود. توافق با صندوق بین‌المللی پول همان چیزی است که باعث ثبات پول می‌شود.

غنا در حال بازسازی مجدد بدهی‌های عمومی است که در پایان نوامبر به ۵۷۶ میلیارد سدی (۴۵ میلیارد دلار) رسید از دارندگان اوراق قرضه محلی خواسته شده تا بدهی محلی به اندازه ۱۳۰ میلیارد سدی را با اوراق قرضه جدید با نرخی به اندازه ۸.۵ تا ۱۳.۵ درصد عوض کنند. این مقدار از میانگین ۱۹ درصدی اوراق قرضه قبلی کمتر است.

اس اند پی گلوبال روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که غنا از طلبکاران خواسته تا ۵۰ درصد از بدهی‌های خود را حذف کنند. این مقدار بسیار بیشتر از ۳۰ درصدی است که دولت در ابتدا در نظر گرفته بود.

«کوریج بوتی» - اقتصاددان شرکت مسئولیت محدود سرمایه جی‌سی‌بی - گفت: عدم اطمینان درباره اینکه چه زمانی بقیه بازسازی تکمیل خواهد شد، بر نوسانات پول ملی غنا اثر می‌گذارد.

این کشور باید تعهدات بدهی به صندوق‌های بازنشستگی را برای مشخص شدن وضعیت بدهی‌ها تعیین تکلیف کند. این اقدام مخالفت اتحادیه‌های کارگری را به دنبال دارد.

مسئولان غنا همچنان به رایزنی با سایر کشورها برای بازسازی مجدد بدهی‌ها ادامه می‌دهند، ولی تا زمان مشخص شدن نتیجه بازسازی بدهی‌ها، وضعیت سدی همچنان نگران‌کننده است.