به گزارش اکوایران، روند تورم تولیدکننده بخش صنعت در مقیاس فصلی در پاییز امسال صعودی شده است. بررسی نقطه‌ای و فصلی تورم تولید کننده در این بخش از اقتصاد کشور حاکی از دو مسیر متفاوت بوده است.

به طور کلی تورم تولیدکننده بخش صنعت دلالت بر رشد هزینه های تولید در این بخش دارد. در ادبیات اقتصادی بخشی از تورم مصرف کننده از ناحیه تولید شکل گرفته و افزایش در آن می‌تواند موجب رشد هزینه های مصرف کننده در کشور شود. در همین رابطه داده‌های مرکز آمار ایران نشان می دهد در پاییز امسال، تورم تولیدکننده صنعت نسبت به تابستان بیشتر شده و این روند اما در یک بخش افزایش محسوس تری را ثبت کرده است.

تورم صنعت

روند نزولی در تورم فصلی تولیدکننده صنعت

در سومین فصل سال جاری، تورم تولیدکننده برابر با 4.3 درصد بوده و سرعت افزایش آن نسبت به فصل قبل 7 واحد درصد بیشتر شده است. در تابستان امسال تورم فصلی تابستان برابر با منفی 2.3 درصد ثبت شده بود. 

با این حال هنوز بررسی فصلی تورم در پاییز، یعنی مقایسه با پاییز های سال های گذشته نشان می دهد مسیر این شاخص در جهت کاهشی قرار دارد.

برای مثال تورم فصلی در پاییز سال 1400 برابر با 9.8 درصد بوده و اکنون 5.5 واحد درصد کمتر شده است.

این مسیر کاهشی در تورم نقطه ای تولید صنعتی هم به چشم می خورد. تورم نقطه ای دراین حوزه یعنی مقایسه هزینه های تولید در بخش صنعت نسبت به موقعیت مشابه سال قبل. روند تورم نقطه ای نیز نشان می دهد از بهار 1400 تاکنون همچنان مسیر این شاخص کاهشی بوده است.

بررسی جز به جز گروه های صنعتی در این مقایسه نشان از رکوردزنی در یک گروه مهم داشته است.

تورم صنعت

رکوردزنی در یک بخش مهم صنعت

در بررسی بخش های مهم گروه صنعت مشاهده می شود در میان 23 بخش مهم در ارزیابی شاخص قیمت تولیدکننده، در یازده گروه تورم فصلی بیشتر از فصل قبل شده و در مابقی از تابستان 1401 کمتر بوده است.

در این میان تولیدات در بخش « ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» رشدی 24.1 درصدی را نسبت به فصل قبل داشته و بیشترین تورم تولیدکننده در این مقطع را رقم زده است.

بررسی داده ها با سال های قبل نیز نشان می دهد این بخش در سطح بالایی در مقایسه با بیست سال گذشته قرار داشته و دومین رکورد را در این حوزه ثبت کرده است. بالاترین رکورد مربوط به بهار 1398 بوده است.

این موضوع به معنای آن است که هزینه های تولید در بخش ماشین آلات بالاتر رفته و در نهایت می تواند منجر به رشد قیمت مصرف کننده دراین بخش شود. با این که شاخص فوق سهم بالایی را در گروه تولیدات صنعتی نداشته اما می تواند موجب رشد تورم مصرف کننده شود.

تورم صنعت