به گزارش اکوایران، در مراسمی با حضور احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت به نشانی pga.ipo.ir رونمایی شد.

از حدود سه هفته قبل خبرهایی منتشر شد مبنی بر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای مولدسازی (واگذاری) اموال مازاد دولت، که در پی آن انتقادهای زیادی مطرح شد.

عمده انتقادها به بخشی از مصوبه برمی‌گشت که هیأت هفت‌نفره‌ای با اختیارات سطح بالا و معاف از برخی نظارت‌ها برای اجرای این مصوبه تعیین شده بود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از چنین مصوبه‌ای ابراز بی‌اطلاعی کردند.

در سمت مقابل، دولت و حامیان مصوبه مولدسازی از این طرح به عنوان «بزرگترین طرح تحولی اقتصاد ایران» یاد می‌کنند.

به گزارش اکوایران، وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: سامانه دبیرخانه مولدسازی دارایی‌های دولت برای این است که تمام مردم ایران در یک اتاق شیشه‌ای 85 میلیون نفری برای اولین‌بار این حد از جزئیات و شفافیت درمورد مولدسازی دارایی‌های دولت را ببینند و در این گام تحولی بزرگ شریک دولت باشند برای اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام جان تازه‌ای بگیرند تا بهار 1402 بهار جان‌بخشی به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور باشد.

خاندوزی در ادامه اظهار کرد: برخی از نقدهایی که به مصوبه مولدسازی شد، نقدهای غیرمنصفانه و با اطلاعاتِ کم بود ولی برخی از آنها هم نقدهایی بود که از نظر تخصصی و کارشناسی قابل تأمل بود و این بخش از نقدها در مصوبه نهایی و دستورالعمل اجرایی به ثمر خواهد نشست. امیدواریم از این به بعد بتوانیم از همراهی و کمک نخبگان و رسانه‌ها بهره‌مند شویم. این مسیر نیازمند شتاب‌ّبخشی است.

وی درباره برآورد دولت از دارایی‌های خود و آورده احتمالی ناشی از اجرای مولدسازی نیز گفت: برآورد جدیدی که بر اساس قیمت‌های اخیر به‌روز شده باشد، نداریم ولی پنج سال پیش برآورد دولت از ارزش دارایی‌های خود ۷ هزار هزار میلیارد تومان بود.

خاندوزی با بیان اینکه «مولدسازی دارایی‌های دولت به عنوان یک راهبرد جدی در دستور کار سه قوه قرار گرفته است»، افزود: سرمایه‌گذاران و پیمانکاران تاکنون نمی‌توانستند به صورت مطلوب پروژ‌ه‌های نیمه‌تمام را به پیش ببرند. در کمیسیون تلفیق در مجلس پرسیدند چگونه عدد درآمد سال آینده محقق خواهد شد و آیا این اعداد درآمدی، صوری است؟ من پاسخ دادم این اهرمی است برای اینکه دولت بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را از میان بردارد و امید داریم بخش قابل توجهی از درآمد پیش‌بینی شده برای مولدسازی در سال آینده محقق شود.