به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید 280 شرکت صنعتی بورس؛ رشد تولید آذر ماه در شرکت های کوچک به طور قابل ملاحظه ای از رشد تولید در شرکت ها و صنایع بزرگ و متوسط کمتر بوده است. در پاییز امسال علی رغم اینکه رشد انواع شرکت بالاتر از صفر بوده، اما رشد اقتصادی شرکت های کوچک حدود یک درصد به ثبت رسیده، این در حالیست رشد در شرکت های بزرگ و متوسط مقیاس حدو 5 درصد بوده است.

صنایع را می توان بر اساس اندازه ان ها به سه دسته تقسیم کرد؛ بنگاه های بزرگ، متوسط و کوچک. بنگاه های بزرگ به واسطه اینکه به منابع مالی و تسهیلات نظام بانکی دسترسی راحت تری دارند و همچنین در بازار هایی فعالیت می کنند که شکل انحصاری یا عموما شبه انحصادی داشته، به رانت ها و امتیازات نسبت به سایر بنگاه ها دسترسی متفاوتی دارند. از طرفی به این علت که این بنگاه ها سهم بالایی از اقتصاد کشور دارند، نوسانان تولید ان اثر بالایی بر نوسانات شاخص کل می گذارد. برای طبقه بنده بنگاه ها به اندازه فروش ان ها پرداخته شتده، بنگاه هایی که در دو سال اخیر جز 20 درصد بالای فروش در کشور بوده اند جز بنگاه های بزرگ، 40 درصدی که کمترین فروش را داشته در رده بندی بنگاه های کوچک و مابقی در گروه بنگاه های متوسط قرار گرفته اند.

رشد تولید شرکت های بزرگ در تمامی یک سال و نیم گذشته رشد تولید شرکت های بزرگ بالاتر از رشد شرکت های کوچک و متوسط بوده است. به غیر از یک برهه زمانی در پایان سال 1400 و آغاز سال جاری که رشد شرکت ها در اندازه های مختلف به هم نزدیک شدند، در مابقی 18 ماه گذشته رشد شرکت های بزرگ به شکل قابل توجهی بالاتر از سایرین بوده است. به عبارت دیگر در ماه های نخست سال سال گذشته رشد شرکت های بزرگ به شکل قابل توجهی بالاتر از سایرین بوده، اما در ماه های پایانی سال گذشته و آغازین 1401 رشد تولید در شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک به هم نزدیک شدند، بار دیگر با شروع سال جاری با منفی شدن تولید در شرکت های کوچک و متوسط، رشد تولید در شرکت های بزرگ از مابقی فاصله گرفت. 

photo_2023-01-28_11-50-58