به گزارش اکوایران، بررسی مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به این نهادها از سال 90 تاکنون رشد غیرمتوازن را روایت می‌کند. 

مالیات این نهادها در سال‌هایی کاهش و در سال‌هایی افزایش را نشان می‌دهد که این روند تقریبا در سه دولت اخیر صادق بوده است.

احمدی نژاد مالیات نهادهای انقلابی را در سال آخر 3 برابر کرد

در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد، رشد مالیات این نهادها دو روند معکوس را روایت می‌کند. در بودجه سال 91 مالیات این نهادها 52 درصد کاهش پیدا کرد اما در بودجه سال 92 که آخرین بودجه تقدیمی دولت احمدی‌نژاد بود، مالیات نهادهای انقلابی با رشد 212 درصدی، بیش از 3 برابر شد.

photo_۲۰۲۳-۰۱-۱۷_۱۲-۴۱-۰۹

رشد 9000 درصدی مالیات بنیادهای انقلابی در دولت روحانی

روحانی هم در آخرین سال دولتش مالیات این نهادها را به میزان عجیبی افزایش داد. مالیات بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و بنیادها انقلاب اسلامی در سه سال نخست دولت روحانی بین 11 تا 30 درصد رشد را نشان می‌دهد اما سال‌های 96 و 97 مالیات این نهادها به ترتیب 29.6 و 84 درصد کاهش داشته است. 

با وجود کاهش مالیات نهادهای انقلابی در دو سال متوالی اما در سال 98 مالیات این نهادها 53 درصد افزایش می‌یابد. 

در سال بعد از آن، مالیات این نهادها بدون تغییر ماند اما در سال 1400 و آخرین بودجه تقدیمی روحانی، این مالیات به یکباره حدود 9 هزار درصد رشد پیدا کرد. 

رییسی با مالیات نهادهای انقلابی چه کرد؟

دولت سیزدهم، در اولین سال حضورش مالیات این نهادها را عینا همان میزانی که روحانی در آخرین سال دولت خود تعیین کرده بود، در نظر گرفت.

اما در بودجه سال آینده، دولت رییسی میزان مالیات این نهادها را یک درصد کاهش داد. 

برایند بررسی روند نرخ رشد مالیات بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی نشان می‌دهد که هر دو دولت در آخرین سال فعالیت خود، مالیات این نهادها را به شکل قابل توجه افزایش دادند، البته با این تفاوت که میزان رشد در دولت روحانی چشمگیر است.