به گزارش اکوایران، جمعیت چین در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد. این یک چرخش تاریخی است و به نظر می‌رسد آغاز یک دوره طولانی‌مدتِ کاهش جمعیت باشد که پیامدهای عمیقی هم برای اقتصاد چین در پی خواهد داشت.

این کاهش جمعیت، بدترین تجربه جمعیتی چین از سال ۱۹۶۱ است و گمانه‌زنی‌ها درمورد تبدیل شدن هند به پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال جاری را تقویت می‌کند.

اداره ملی آمار چین اعلام کرده که جمعیت این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ تقریبا ۸۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و ۱.۴۱۱۷۵ میلیارد نفر (بیش از یک میلیارد و 411 میلیون نفر) رسیده است.

نرخ تولد در سال قبل ۶.۷۷ نفر به ازای هر هزار نفر بوده که کمتر از نرخ ۷.۵۲ نفر برای سال ۲۰۲۱ است. این رقم یک رکورد تاریخی در کاهش نرخ تولد است.

چین همچنین بالاترین نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۷۴ را به ثبت رسانده است و به ازای هر هزار نفر ۷.۳۷ نفر فوت کرده‌اند که بالاتر از نرخ ۷.۱۸ سال ۲۰۲۱ است.

کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۱۰۹ میلیون نفر کاهش پیدا کند که بیش از سه برابر پیش‌بینی‌های قبلی در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

این آمار باعث تأسف جمعیت‌شناسان چین شده است. آنها می‌گویند در چنین شرایطی چین پیش از آنکه ثروتمند شود، پیر خواهد شد و مراقبت از جمعیتی که به سرعت در حال پیر شدن است، درآمدها را کاهش می‌دهد و بدهی‌ها را افزایش خواهد داد که این مساله رشد اقتصادی را کند می‌کند.

بیشترِ رکود جمعیتی چین ناشی از سیاست تک‌فرزندی است که بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۵ اعمال کرد. البته هزینه‌های بالای تحصیل هم بسیاری از خانواده‌ها را از داشتن بیش از یک فرزند یا حتی بطور کلی داشتن فرزند، محروم کرده است.

به گفته کارشناسان حوزه جمعیت، سیاست‌های سختگیرانه چین برای کنترل کووید به مدت بیش از سه سال اجرا شده و آسیب بیشتری به چشم‌انداز تیره جمعیتی این کشور وارد کرده است.

اگرچه دولت‌های محلی از سال ۲۰۲۱ اقداماتی را برای تشویق مردم به بچه‌دار شدن مانند کاهش مالیات، افزایش مرخصی زایمان و یارانه مسکن انجام داده، ولی انتظار نمی‌رود این گام‌ها روند بلندمدت را متوقف کند.

جست‌وجوهای آنلاین برای کالسکه کودک در سال ۲۰۲۲ در موتور جست‌وجوی بایدو چین ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و از سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۱ درصد تا کنون کم شده است. جست‌وجو برای شیشه شیر بیش از یک‌سوم کم شده و جست‌وجو برای خانه سالمندان هم در آخرین بررسی بیش از هشت برابر شده است. در مقابل، برعکس این موضوع در هند اتفاق افتاده و جست‌وجوی اینترنتی برای گهواره بیش از پنج برابر شده است.

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ یک از بدترین آمارهای رشد اقتصادی در نیم قرن گذشته این کشور بوده است. کاهش رشد اقتصادی ناشی از محدودیت‌های سختگیرانه کووید و و رکود بازار املاک، فشار را بر سیاست‌گذاران برای رو‌نمایی از محرک‌های بیشتر در سال جاری افزایش داد.

داده‌های اداره ملی آمار در روز سه‌شنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که کندتر از سرعت ۳.۹ درصدی سه ماهه سوم است.

این نرخ همچنان از انتظارات ۱.۸ درصدی بازار فراتر بود. بر اساس مقایسه گزارشات سه‌ماهه تولید، تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم نسبت به سه‌ماهه سوم متوقف شده، در حالیکه رشد ۳.۹ درصدی دستاورد ماه جولای تا سپتامبر بوده است.

تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد افزایش یافت که از هدف رسمی ۵.۵ درصد ی خودش انحراف زیادی دارد و نسبت به رشد ۸.۴ درصدی سال ۲۰۲۱ عملا یک توقف محسوب می‌شود. بدون در نظر گرفتن رشد ۲.۲ درصدی پس از ظهور کرونا در سال ۲۰۲۰ این بدترین رقم از سال ۱۹۷۶ است.

در کنار آمار تولید ناخالص داخلی، سایر شاخص‌ها برای ماه دسامبر مانند خرده‌فروشی و تولیدات کارخانه هم منتشر شد که نشان می‌داد اگرچه داده‌ها از پیش‌بینی‌ها پیشی گرفته‌اند، ولی همچنان ضعیف هستند.

بر اساس نظرسنجی رویترز، با توجه به اینکه رهبران چین برای مقابله با برخی مشکلات کلیدی رشد، از جمله سیاست کووید-صفر و رکود شدید بخش املاک تلاش می‌کنند، بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به ۴.۹ درصد برسد و رشد اقتصادی از سه‌ماهه دوم روند صعودی بگیرد.

یک بازگشت قوی در اقتصاد چین می‌تواند رکود جهانی را تا حدود زیادی کاهش دهد ولی احیای شدید اقتصادی در غول آسیایی می‌تواند دردسرهای تورمی بیشتری را در سراسر جهان، آن‌هم در شرایطی که سیاست‌گذاران شروع به کنترل افزایش قیمت‌های بی‌سابقه کرده‌اند، ایجاد کند‌.

داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در املاک چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش پیدا کرده که یک رکورد از سال ۱۹۹۹ است. فروش املاک بیشترین افت را از سال ۱۹۹۲ تا کنون ثبت کرده است.

مقامات در هفته‌های اخیر، سیاست‌های حمایتی زیادی را با هدف تحریک بازار املاک اجرا کرده‌اند تا از فشار نقدینگی طولانی‌مدت بر توسعه‌دهندگان بکاهند و مشکلات حاکم بر بازار مسکن را اندکی تسکین دهند.

برداشتن ناگهانی محدودیت‌های کووید-صفر توسط پکن در ماه گذشته، باعث ارتقای چشم‌انداز اقتصادی و جهش بازارهای مالی این کشور شد ولی در کوتاه‌مدت کسب و کارها با افزایش آمار بیماری‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند که نشان‌دهنده وجود دست‌انداز‌ها در مسیر رشد کوتاه‌مدت است.

تولید کارخانه‌ها در دسامبر نسبت به سال قبل ۱.۳ درصد رشد کرد که کمتر از رشد ۲.۲ درصدی ماه نوامبر بود‌؛ این در حالیست که خرده‌فروشی که معیار اصلی مصرف است، در ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد که در مقایسه با افت ۵.۹ درصدی ماه نوامبر نشان‌دهنده بهبود نسبی اوضاع است.

رهبران چینی در شرایطی که صادرکنندگان به خاطر بحران جهانی دچار مشکل هستند، افزایش و تقویت مصرف داخلی را در اولویت قرار داده‌اند. در نشست دستورکار رهبران ارشد چین مقرر شد که رهبران بر ثبات اقتصادی سال ۲۰۲۳ تمرکز کنند و سیاست‌های حمایتی را تا اطمینان از رسیدن به اهداف کلیدی مورد حمایت قرار دهند.