به گزارش اکوایران، احسان خاندوزی - وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت - در نشست خبری صبح سه‌شنبه (20 دی) از اعداد و ارقام مربوط به حداقل حقوق کارمندان، معافیت مالیاتی و میزان یارانه در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آتی رونمایی کرد و درمورد مساله کسری بودجه در سال جاری سخن گفت.

حداقل حقوق کارمندان 7 میلیون تومان شد

خاندوزی با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کل کشور، از تعیین حداقل حقوق کارکنان دولت برابر با 7 میلیون تومان خبر داد و گفت که هم حداقل حقوق کارکنان دولت و هم معافیت مالیاتی آنان در این لایحه ۷ میلیون تومان تعیین شده است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد و به صورت پلکانی خواهد بود.

میزان یارانه در سال آینده

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه این نشست به میزان یارانه در سال آینده اشاره و عنوان کرد: در لایحه بودجه سال آینده کل کشور رقم در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و برای یارانه نان نیز ۱۰۴ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

کسری بودجه تا پایان سال به صفر می‌رسد

وزیر اقتصاد همچنین ضمن اشاره به تحقق ۸۸ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال کل درآمدهای تحقق یافته دولت ۹۱۷ هزار ۸۱۷ میلیارد تومان بوده است؛ این میزان تحقق درآمدهای بودجه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش داشته و مصارف هم معادل ۹۰ درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص پیدا کرده است.

خاندوزی افزود: بنابراین کسری بودجه امسال تا پایان ۹ ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه‌گردان خزانه نیز برای نخستین بار صفر شده و تا پایان سال هم کسری بودجه صفر خواهد شد.

وی با بیان اینکه «ناترازی بودجه به کمترین میزان رسیده است»، اظهار کرد: در پایان آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته، فروش سهام شرکت‌های دولت ۲۴.۵ برابر شد و فروش اوراق اسلامی نسبت به سال قبل ۳۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که به معنای کاهش استقراض دولت از اقتصاد است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفت که امروز شاهد افزایش ۲۶ برابری فروش سهام شرکت‌های دولتی نسبت به پارسال هستیم.

تغییر سهم صندوق توسعه ملی به 30 درصد

وی در ادامه گفت: امسال همچنین کاهش 33 هزار میلیارد تومانی فروش اوراق اسلامی نسبت به مشابه پارسال را داشتیم که این یعنی استقراض کمتر و افزایش 24. 5 برابری درآمد فروش سهام شرکت های دولتی را داشتیم و با تغییر سهم صندوق توسعه ملی از 40 درصد به 30 درصد با درخواست رئیس‌جمهور و موافقت رهبر انقلاب، 28 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته که مجموعه این ارقام از انضباط پولی و مالی و بودجه‌ای حکایت دارد. در بخش واقعی اقتصاد هم تحرکات خوبی برای ایجاد رونق تولید انجام شده است.

درخواست از مردم برای مدیریت مصرف گاز

خاندوزی با اشاره ورود مجدد جبهه سرما به ایران و یادآوری اینکه از ۲۰ دی جبهه سرد جدیدی کشور را فرا گرفته و تا اواسط بهمن ادامه خواهد داشت، از مردم خواست تا در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

وزیر اقتصاد در این راستا گفت: در این وضعیت انتظار داریم با مدیریت مصرف شاهد قطعی گاز نباشیم و امیدواریم که برای مدیریت مصرف انرژی در یک همکاری ملی در سه هفته آینده، مردم همکاری کنند تا بتوان از این دوره سرد به خوبی عبور کرد.

خاندوزی با یادآوری اینکه دولت برای صرفه‌جویی در مصرف گاز «مشوق و تخفیف» در نظر گرفته است، تصریح کرد که اگر میزان مصرف گاز هر مشترک نسبت به مدت ماه مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش بیابد، تقریبا نرخ مصرف گاز رایگان خواهد شد.