به گزارش اکوایران؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز اظهار کرده که عرضه ارز در سامانه نیما به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسیده است در حالی که در بازه زمانی گذشته این میزان ۲۲ میلیارد دلار بوده است و ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس اظهارات بهادری جهرمی، بدون استثنا هر روز عرضه بیش از تقاضا بوده است و نشان می‌دهد تراز تجاری ما قابل قبول است. در ماه گذشته شاهد افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به گذشته بودیم و رکورد صادرات نفت در ماه گذشته شکسته شد.

آنطور که سخنگوی دولت گفته، نرخ رشد نقدینگی در آخر پاییز به گونه‌ای بوده است که موفقیت دولت در کنترل نرخ رشد را نشان می‌دهد.

تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی

به گفته بهادری جهرمی، آمار تحقق صد درصدی درآمدهای مالیاتی را داشتیم. امسال برای اولین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش داشته است و با این وجود که فشار مالیاتی کاهش پیدا کرده، شاهد وصول درآمدهای مالیاتی هستیم. 

براساس اظهارات سخنگوی دولت، اظهار کرد: تورم قریب به ۶۰ درصدی و کاهش آن به ۴۰ درصد علی رغم تحریم جهانی و بحران اوکراین و غیره آثار تورمی آنها یعنی دولت یا تمام توان در حال حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم است و ما شاهد کاهش ضریب جینی در کشور بودیم و اینها به معنای توجه به معیشت مردم و کاهش فاصله طبقاتی است. افزایش ۵۷ درصد حداقل حقوق بگیران به وضعیت معیشتی کمک می‌کند.

 

 

بهادری جهرمی گفته، علی رغم اینکه مشکلات معیشتی از گذشته به دولت به ارث رسیده اما دولت تلاش می‌کند آنها را مرتفع کند. دولت ماهانه در حال تسویه بدهی‌های دولت قبل را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت اظهار کرده که بهره برداری از ابزارهای خارجی مانند تجارت خارجی اهمیت دارد اما نباید کشور را وابسته و شرطی ارتباط با خارج از کشور کرد زیرا نتیجه آن رشد اقتصادی تقریباً صفر خواهد بود که در دهه ۹۰ آن را تجربه کردیم.

بنابر ادعای بهادری جهرمی، تورم ۶۰ درصدی ۱۴۰۰ نتیجه همین شرطی کردن‌ها بوده است و ما در عین حال پا به پای حرکت برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش خواهیم کرد، اما اقتصاد و معیشت کشور و حل مشکلات را به آن گره نمی زنیم و با شرطی کردن مسیر گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

آخرین خبرها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

سخنگوی دولت در رابطه با آخرین تصمیم دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و ۱۱ قلم کالای مورد نظر اظهار کرده که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را به دولت داد که دولت مکلف است تمام درآمدهای ارزی خود را به شکل ETS محاسبه کند. همزمان نیز تکلیفی در قانون از سوی مجلس مقرر شد که آماده سازی کالابرگ الکترونیکی بود و طبیعتاً نیازمند طراحی مقدمات اجرا بود.

به گفته بهادری جهرمی، دولت این مسیر را انتخاب کرد که به صورت نقدی یارانه‌ها را در اختیار مردم قرار دهد و همزمان آماده سازی زیرساخت‌ها را در چند مسیر پیگیری کرد تا بهترین الگو به نتیجه برسد. ما نمی‌توانیم یک سیاست مهم اقتصادی را به شکلی اجرا کنیم که برای مردم مشکل ایجاد کند.

 

براساس اظهارات سخنگوی دولت، عدم ثبات نرخ ارز نیز یکی از اقدامات و ابزار دشمن برای جنگ ترکیبی است. هر کدام از حوزه‌های جنگ ترکیبی قرارگاه خاص خود را در دولت دارد و جنگ اقتصادی قرارگاهش بانک مرکزی است. ملت ایران و مقامات دولتی در این جنگ نیز پیروز خواهند بود و شاهد ثبات خواهیم بود.

دولت با مانع ارزی مواجه نیست

بهادری جهرمی درباره تثبیت نرخ ارز نیز گفته، برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در همه بازارها از جمله ثبات بازار ارز است. رئیس بانک مرکزی به برخی از ابعاد اقدامات اقتصادی برای ثبات بازار اشاره کردند و الحمدلله دولت با مانعی از نظر ارزی در این زمینه مواجه نیست.

براساس اظهارات سخنگوی دولت، یکی از آفت‌های خودرو وارداتی، زیاد بودن تعرفه واردات بود که باعث افزایش نهایی قیمت خودروی خارجی می‌شد و دولت برای اولین بار در آئین‌نامه واردات خودرو، تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۳۵ تا ۹۰ درصد برحسب قدرت موتور کاهش داد تا قیمت مصرف‌کننده خودروی خارجی تا حد ممکن کاهش یابد.