به گزارش اکوایران حجم حقیقی اقتصاد ایران در تابستان سال جاری 197 هزار میلیارد تومان برآورد شده، این عدد در تابستان سال گذشته 192 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس رشد اقتصادی تابستان امسال 2.5 درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد رشد اقتصادی تابستان سال گذشته 4.4 درصد بوده، این امر نشان می دهد سرعت رشد اقتصادی در کشور به شکل قابل توجهی در سال جاری کاهش یافته است.

از میان بخش های اقتصادی بیشترین سهم در رشد 2.5 درصدی تابستان امسال را صنایع و معادن داشته، 1.2 واحد از رشد تابستان امسال متاثر از افزایش تولید در صنایع و معادن بوده است. بخش خدمات به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصاد ایران سهم زیادی در رشد اقتصادی تابستان نداشته و تنها 0.7 واحد از رشد 2.5 درصدی به علت افزایش ارزش افزوده بخش خدمات بوده است. اما بخش کشاورزی نه تنها به نرخ رشد کمکی نکرده بلکه به علت رشد منفی این بخش در تابستان، باعث کمتر شدن رشد اقتصادی نیز شده است. اثر گذاری بخش کشاورزی در رشد اقتصادی تابستان منفی 0.3 درصد برآورد شده است. همچنین بخش نفت و گاز نیز در رشد تابستان نقش نسبتا پر رنگی داشته، اثر گذاری بخش نفت در رشد 2.5 درصدی حدود 0.7 واحد بوده است. به بیان دیگر اگر بخش نفت در تابستان رشد و افزایش حجمی نداشت، رشد اقتصادی کل 1.8 درصد به ثبت می رسید. سهم بخش خدمات از حجم اقتصاد ایران حدودا چهار برابر بخش نفت و گاز است اما اثر گذاری این دو بخش در رشد اقتصادی تابستان یکسان بوده است.

رشد اقتصادی تابستان سال گذشته همانگونه که گفته شد 4.4 درصد بوده، در تابستان سال گذشته نیز بخش کشاورزی اثر گذاری منفی بر رشد اقتصادی داشته است. اما در تابستان 1400 بیشترین سهم از رشد اقتصادی به بخش خدمات تعلق داشته، حدودا 3 واحد از رشد 4.4 درصدی متاثر از افزایش ارزش افزوده بخش خدمات بوده است. بر عکس امسال در سال گذشته بخش صنایع و معادن سهم آنچنانی در رشد اقتصادی نداشته و سهم بخش نفت و گاز بیش از صنایع بوده است.

1 (20)