به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ – به اقتصاد سوئیفتی در دوران پساکرونا خوش آمدید. تور آتی تیلور سوئیف در آمریکا با ۵۲ کنسرت، تمام مولفه‌های یک شوک تقاضای پساکرونایی را دربر دارد.

گزارش ها حاکی از آن است که برخی از دست فروشان پس از فروش رسمی بلیت‌های کنسرت، درخواست مبلغ ۴۰ هزار دلاری را داشته‌اند و جیب میلیون‌ها نفری  که حاضر به پرداخت هر مبلغی هستند ، خالی شده است.

سوئیفتی ها، که به عنوان طرفداران این ستاره موسیقی شناخته می‌شوند که لزوما آمریکایی‌هایی با درآمد مناسبی نیستند، اما لحظه کنونی اقتصاد پس از کووید را به تصویر می‌کشند که حتی با نزدیک شدن به رکود اقتصادی، بسیاری از مصرف‌کنندگان مایل‌اند از آن‌چه در اوج همه‌گیری پس‌انداز کرده‌اند صرف نظر کنند؛چه سفر باشد یا سرگرمی زنده.

طرفداران سوئیفت نسخه‌ افراطی از مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهند: میلیون‌ها نفر که حداقل چهار سال منتظر ماندند تا دوباره اجرای این سوپراستار را در کنسرت ببینند: افرادی که با پس‌اندازی فراوان بالاخره از شر کویید خلاص شدند.

سایت از کار افتاد

در حال حاضر، بلیت‌ کنسرت فقط در بازار ثانویه موجود است و اصلا ارزان‌قیمت نیست. هفته گذشته حدود دو و نیم میلیون بلیت فروخته شد تا اینکه سایت تیکت مستر پیش فروش رسمی را به حالت تعلیق درآورد و وبسایت این شرکت تحت فشار حدود ۱۴ میلیون متقاضی از کار افتاد.

بسیاری از طرفداران اعلام کردند که در حال حاضر چیزی بهتر از این نمی‌خواهند و حاضرند هر چه در توان دارند برای این موضوع خرج کنند. به گفته کارشناسان، دوران پاندمی طرز فکر مردم را در مورد آن‌چه واقعاً برای آن‌ها مهم است و آن‌چه آن‌ها را شاد می‌کند تغییر داده است.

در اوایل دهه 2000، آلن کروگر، اقتصاددان فقید، مفهوم «راکونومیک» را برای توضیح اقتصاد از دریچه صنعت موسیقی مطرح کرد. کروگر اغلب از سوئیفت، که اولین آلبوم خود را در سال 2006 در سن 16 سالگی منتشر کرد، به عنوان نمونه ای از کسی که با بازی استراتژیک خود فروش کنسرت‌ها و محصولاتش را افزایش می داد، استفاده می کرد و او را یک نابغه اقتصادی می‌دانست.

درس دیگر اقتصاد سوئیفتی: انحصار

حال سیاست‌مداران و دادستان‌های آمریکا فرصت را مغتنم شمرده و انتقادات خود را از سایت تیکت مستر که سلطه سنگینی بر بازار فروش بلیط دارد را مطرح کرده‌اند. قبل از این ماجرا هم این شرکت پرونده‌ای در مرکز تحقیقات ضد انحصار وزارت دادگستری در مورد اینکه آیا این پلتفرم از قدرت خود سوء استفاده می کند یا خیر، داشته است.

لایو نیشن شرکت مادر تیکت مستر گفت: این مجموعه به دلیل کیفیت پلتفرم خود مطرح شده است، نه به دلیل روش‌های انحصار‌ طلبانه. این شرکت از طرفداران  تیلور سوئیفت عذرخواهی کرد و گفت که در آینده روی سیستم خود کار خواهد کرد. خود سوئیفت هم در این باره گفت که تماشای این اشتباهات برای او زجرآور است.

لایو

مغز متفکر بازار عرضه و تقاضا

در نهایت، این خواننده نابغه، اجرایی در استادیوم‌های پرظرفیت انتخاب و کنسرت‌های جدیدی اضافه کرده است. پاسکال کورتی، اقتصاددان دانشگاه ویکتوریا در کانادا که در مورد بازارهای فروش مجدد بلیط تحقیق می‌کند، می‌گوید: فروش مجدد بلیت، کمبود تقاضا برای خرید را جبران کرده و دیگران را حریص‌تر ‌می‌کند.