بحران انرژی هزینه زیادی را بر اقتصاد اروپا تحمیل کرده  و دولت ها را خسته کرده است زیرا حمایت های گسترده از شرکت ها و خانوارها، خطر آسیب های بلندمدت را به دنبال دارد.

با توجه به آنکه تورم در سطوح بی سابقه ای قرار گرفته است و بانک ها در افزایش هزینه استقراض برای مهار تورم تلاش می‌کنند  اقتصاددانان هشدار می دهند که ممکن است یک واکنش معکوس در اقتصاد رخ دهد اگر سیاست گذاران از قانونی به نام قانون «سه تی» استفاده نکنند: موقت، هدفمند و به موقع.

گرگوری کلیز، یکی از اعضای اندیشکده برروگل به بلومبرگ گفت: اجرای اقداماتی که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد آسان است، با این سیاست شما علیه کسی تبعیض قائل نمی‌شوید و با اعتراض طبقه متوسط  روبه‌رو نمی‌شوید ولی اگر به همه به یک اندازه کمک کنید به فقرا که از فقر رنج می برند به اندازه کافی کمک نکرده‌اید.

دولت‌های اتحادیه روپا متعهد شده شده اند که بیش از 550 میلیارد یورو (معادل 571 میلیارد دلار) در حمایت از اقتصاد خود صرف  قبوض انرژی کنند زیرا هزینه انرژی پس از جنگ روسیه و اوکراین برای اروپا به شدت افزایش پیدا کرده است.

بنا بر گزارش بروگل با احتساب خدمات رفاهی میزان حمایت به 710 میلیارد دلار می رسد. اعضای ناحیه یورو تا کنون 1.25 درصد از تولید اقتصادی که حدود 200 میلیارد یورو هست در این زمینه خرج کرده اند. کمیسیون اتجادیه اروپا گفته است که حدو 70 درصد از کمک‌ها بی‌طرف و به نفع همه یا بخش بسیار زیادی از جمعیت است.

IMG_20221121_113821_207

در حالی که کشورهای اروپایی مانند لیز تراس نخست وزیر مستعفی انگلیس وعده کاهش مالیات نمی دهند، از نظرسیاسی وفادار ماندن به سیاست سه تی دشوار است. سیاست مداران باید انتخاب کنند که چه زمانی حمایت یارانه ها و سقف قیمت‌ها را حذف کنند در همین حال هدف گذاری اقدامات به معنای انتخاب کسانی است که سود بیشتری می برند که شکاف‌های اجتماعی را تغییر می‌دهد.

تمدید حمایت های دولتی برای بیش از زمستان، ممکن است تلاش ها برای کاهش قیمت مصرف کننده، افزایش حمایت از خانواده‌های فقیر و آسیب پذیر و رقابت بین المللی بلوک را بر هم بزند، فزانسوا ویلرودی دی گالهو، عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا در  این هفته گفت برای شرکت هایی که برای برنامه ریزی اقتصادی تلاش می‌کنند عدم اطمینان در مورد هزینه قبوض انرژی بدترین دشمن است. خطر دیگر حمایت بیش از حد در قبوض انرژی آن است زمانی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از خاموشی نیاز به کاهش مصرف انرژی دارد تغییری در مصرف ایجاد نمی‌شود.

یک وسوسه برای دولت ها برای افزایش درآمد ها وجود دارد و آن افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای لوکس است. بانک مرکزی اسپانیا هشدار داده است که این امر نباید منجر به افزایش هزینه‌های عمومی ساختاری شود زیرا تورم در نهایت می‌تواند با کاهش مصرف و سرمایه گذاری به درآمدها آسیب بزند.

برخی از کشورها پس از تقاضای سیاستگذاران برای عدم تغییرات سیاست پولی، رویه سه تی را تغییر می‌دهند بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را در سال جاری 2 درصد افزایش داد و انتظار می‌رود در جلسه ماه دسامبر نیز نرخ بهره رشد کند. تورم منطقه یورو در ماه گذشته به 10.6 درصد رسید. کشورهای اروپایی میلیارد ها برای حمایت از انرژی هزینه کرده‌اند.

در اینجا خلاصه‌ای از هزینه‌های کلان دولت‌های منطقه یورو در بحران انرژی آمده است.

آلمان

دولت از هزینه 200 میلیارد دلاری تا بهار 2024 خبر داده است. آلمان قصد دارد به مصرف پایه قبوض انرژی 80 درصد از خانورها و شرکت‌ها یارانه بدهد. البته تا ماه دسامبر هیچ گونه کمکی نشده است ولی دولت قول داده در ماه دسامبر همه را یکجا واریز کند.

دولت آلمان در حال آماده شدن برای بدترین سناریوی پیش روست. کمک 60 میلیارد دلاری به شرکت انرژی یونیپر (بزرگترین تأمین کننده گاز) که منجر به افزایش دوبرابری کمک به این شرکت خواهد شد و زمینه ملی شدن این شرکت را ایجاد می‌کند.

IMG_20221121_113834_550

فرانسه

فرانسه افزایش قبوض برق را تا 4 درصد محدود کرد دولت انتظار دارد تا پایان سال 2023 صد میلیارد یورو هزینه کند سپر تعرفه از ژانویه کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت‌ها می‌تواند تا 15 درصد بدون تفاوت در درآمد، ثروت و میزان مصرف رشد کند.

تابستان امسال وزرا تصمیم گرفتند که تخفیف مصرف بنزین و گازوئیل را حذف کنند اما نتوانستند درباره مکانیسمی برای حمایت از خانوارهای کم برخوردار و کسانی که برای کار به رانندگی نیاز دارند توافق کنند، به همین دلیل تخفیفات را تمدید کردند.

IMG_20221121_113838_731

ایتالیا

ایتالیا حدود 75 میلیارد دلار هزینه کرده است، جورجیا ملونی نخست وزیر راست گرای این کشور اخیرا 9 میلیارد یورو کمک انرژی را تصویب کرده و اعلام کرده بسته های حمایتی دیگری نیز در نظر خواهد گرفت. در حالی که او قبل از رسیدن به نخست وزیری وعده کاهش گسترده مالیات را داده بود پس از پیروزی اعلام کرده که برخی از وعده ها باید به تعویق بیفتد.

آخرین بسته حمایتی او شامل معافیت‌های مالیاتی برای شرکت هایی بود که تحت تأثیر افزایش قبوض انرژی فرا گرفته‌اند. او همچنین کاهش گسترده مالیات سوخت در پمپ بنزین ها را تمدید کرد.

IMG_20221121_113841_890

اسپانیا

 تورم بی سایقه به افزایش 18 درصدی درآمد مالیاتی دولت کمک کرده است و دولت را قادر می سازد تا اقدامات کمکی را به ارزش حدو 2.5 درصدی اقتصاد  خود برساند. بانک مرکزی  نسبت به استفاده از درآمدهای اضافی هشدار داد زیرا این درامدها ممکن است کوتاه مدت باشد و استفاده از ان برای جبران هزینه ها و مخارج دائمی ممکن است نگران کننده باشد. دولت اسپانیا تلاش زیادی را برای پر کردن شکاف بودجه  و محدود کردن بدهی عمومی که در سال قبل معادل 118 درصد  تولید در سال گذشته بود اعمال کرده است.

IMG_20221121_113824_662

هلند

هلند سقف موقت قیمت بر قیمت گاز و برق، یارانه‌های هدفمند برای خانوارهای کم درآمد و و تمدید مالیات بر سوخت را اعمال کرد. اعمال سقف قیمت به تنهایی حدود 20 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. برخی از اقتصاددانان هشدار می‌دهند چون خانوارهای زیادی  مشکلی در پرداخت قبوض انرژی ندارند این بسته می تواند تشدید کننده تورم باشد.  

IMG_20221121_113831_098