به گزارش اکوایران، تورم فصلی تولید کننده بخش صنعت در تابستان سال جاری منفی 2.3 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر میانگین قیمت کالاهای صنعتی در مبدأ ارائه آن‌ها (در کارخانه) در تابستان امسال نسبت به میانگین قیمت در بهار کاهش یافته است. این در حالیست که تورم فصلی صنعت در  بهار بالغ بر 12 درصد به ثبت رسیده و در چند فصل گذشته هیچگاه پایین تر از 8 درصد نبوده است. به تبع کاهش تورم فصلی، شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه بخش صنعت از 46 درصد در بهار امسال به 30.1 درصد بوده ایم. به طور کلی می توان گفت در یکسال گذشته تورم تولید کننده بخش صنعت روندی کاملا نزولی را تجربه کرده به گونه ای که از بالای 94 درصد در بهار سال گذشته به اعداد فعلی رسیده است.

اهمیت تورم تولید کننده در اقتصاد کلان از آنجایی است که این شاخص پیشرانی برای تورم مصرف کننده محسوب می شود. به بیان ساده تر افزایش قیمتی که در مبدا تولید و ارائه کالا و خدمات رخ می دهد که تورم تولید کننده گویای آن است، با یک فاصله زمانی به بازار های خرد منتقل شده و مصرف کنندگان آن را حس خواهند کرد. البته در بخش های مختلف این فاصبه زمانی متفاوت است، به عنوان مثال تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت رخ می دهد به طبع دیر تر از بخش خدمات به مصرف کننده خرد منتقل می شود. هرچه شرایط اقتصادی و جامعه بی ثبات تر و تورمی تر باشد، این انتقال سریع تر خواهد بود، انتظارات منفی نیز در تسریع انتقال تورم بسیار حائز اهمیت است. اکو ایران طی گزارش های آتی به بررسی و تحلیل بیشتر شاخص قیمت تولید کننده در بهار امسال خواهد پرداخت.

تورم سالانه تولیدکننده؛ کمترین و بیشترین تورم فصلی در تابستان

تورم سالانه تولید کننده بخش صنعت در تابستان امسال 40.4 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر میانگین قیمت اقلام صنعتی در مبدا تولید آن ها در چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به میانگین قیمت کالاهای صنعتی در درب کارخانه در چهار فصل منتهی به تابستان سال گذشته بالغ بر 40 درصد افزایش یافته است. این در حالیست این شاخص تورمی در تابستان سال گذشته بالغ بر 80 درصد بوده که بر این اساس می توان اظهار داشت که تورم سالانه تولید کننده بخش صنعت در طول یکسال نصف شده است.  با توجه به اینکه تورم سالانه بازه زمانی بلند تری را برای محاسبه تورم مد نظر دارد، پیش بینی می شود با توجه به تورم فصلی منفی این بخش در تابستان، شاهد روند نزولی تورم سالانه در فصول اتی باشیم.

در میان گروه های مهم بخش صنعت بیشترین تورم فصلی تولید کننده به گروه «ساخت محصولات دارویی و مواد شیمیایی در داروسازی» تعلق دارد، تورم فصلی این گروه مثبت 23 درصد برآورد شده است. تورم فصلی تولید کننده گروه های «فراورده های حاصل از پالایش نفت» و «ساخت فلزات پایه» منفی 9.6 درصد به ثبت رسیده که پایین ترین تورم رقم خورده در میان تمامی زیر گروه های بخش صنعت محسوب می شود. همچنین گروه «ساخت مواد شیمیایی و فراورده های شیمیایی» نیز در زمره گروه هایی قرار دارد که در تابستان امسال تورم تولید کننده شان منفی بوده است. با توجه به اینکه در پاییز شاهد جهش ارزی و افزایش نرخ دلار در کشور هستی، پیش بینی می شود در پاییز دیگر روند تورم تولید کننده منفی برای بخش صنعت تکرار نشود و شاهد روند صعودی برای تورم این بخش باشیم. 

photo_2022-11-08_12-23-47